Haribo Gerard kievits.jpg Krista Fransen en Roderick van Gils kunnen hun geluk niet op: Haribo wint met de Beste Introducties 2024. Foto: Gerard Kievits

‘Haribo drijft de groei voor het zure en zoete segment’

BREDA – Bij snoep komt zoet als eerste in gedachten, maar Haribo heeft dit jaar gewonnen met hun zure F!ZZ-range, Sour Mix F!ZZ & Rainbow Worms F!ZZ. Roderick van Gils, head of sales Nederland, en Krista Fransen, head of marketing Nederland en België, vertellen hoe ze hierbij zijn gekomen en wie de doelgroep specifiek is.

WINNAAR HARIBO SOUR MIX F!ZZ EN RAINBOW WORMS F!ZZ

Hoe hebben jullie retailers overtuigd om deze introductie op te nemen in het schap? Met welke pitch?
Fransen: “Snoep blijft een vaste waarde voor wie zichzelf of familie en vrienden graag verwent. Als marktleider blijven wij de markt dynamiseren. Dit doen we met brede ondersteuning, activatie en nieuwe producten. Zo hebben we in 2024 een nieuwe tv-campagne gelanceerd, waarbij we de focus leggen op Starmix. In 2025 blijven we hierop verder bouwen via televisie, YouTube, social media, outdoor en sampling.”
Van Gils: “Naast huishoudens met kinderen, richten we ons bij Haribo tevens op tieners en (jong)volwassenen met onze F!ZZ range. Dit zijn zure snoepjes van Haribo. Met een stijging van 15% voor het segment en 20% voor Haribo F!ZZ is Haribo de groeidrijver voor dit segment. We zetten hier dan ook maximaal op in, met de introducties Sour Mix F!ZZ en Rainbow Worms F!ZZ in 2024. Ook in 2025 blijven we innoveren en ondersteunen via YouTube, social media en sampling.”

Welke inzichten uit consumentendata hebben jullie gebruikt bij de introductie van deze range?
Fransen: “Tieners en (jong)volwassenen zoeken naar iets extremere smaken. Voor de categorie snoep is dat ‘zuur’ snoep. We hebben de laatste jaren dan ook regelmatig onderzoek gedaan bij deze groep om ze op de best mogelijke manier te bedienen met nieuwe producten en media.”

Welke duurzame keuzes zijn er gemaakt in de productie of verpakking van deze range?
Fransen: “Haribo wil producten aanbieden voor iedereen en blijft innoveren zonder concessies te doen aan smaak en kwaliteit waar het merk om bekendstaat. De meerderheid van onze zure F!ZZ snoepjes zijn geschikt voor vegetariërs, wat de diversiteit binnen dat assortiment vergroot en hiermee ook inspeelt op de voorkeuren van consumenten die op zoek zijn naar uitgesproken zure smaken.”

Wat was het meest uitdagende bij de productontwikkeling?
Van Gils: “Haribo maakt snoepjes voor groot en klein. We willen dat ze smaakvol zijn en bij zuur snoep kijken we extra scherp naar de balans tussen de frisse smaken en het zuurgehalte.”
Fransen: “We zorgen steeds dat we goed weten wat de consument wil, vandaar dat we recent onze Pasta Frutta F!ZZ hebben gerelauncht. Het is nu een gevarieerde mix, waarbij we colasmaak hebben toegevoegd.”

Hoe werken jullie met retailers samen om de verkoop van F!ZZ naar een hoger niveau te tillen?
Van Gils: “Vanaf de start hebben we F!ZZ flink ondersteund via YouTube en sampling op die plekken waar we de doelgroep van jongvolwassenen kunnen bereiken. Dat hebben we, in samenwerking met onze klanten, gecombineerd met een intensief plan voor de winkelvloer met als doel om probeeraankopen en vervolgens herhaalaankopen te genereren. Dit heeft heel goed uitgepakt, zo blijkt uit de resultaten. We zien dat de retailers die dit concept echt hebben omarmd, ook winnen in de markt.”

Hoe denken jullie dat deze range zich de komende vijf jaar zal ontwikkelen?
Fransen: “Haribo drijft de groei en wil dit de komende jaren blijven doen. Voor het zure segment, maar uiteraard ook voor het zoete segment. Snoep is een klein geluksmomentje en dat zal in de toekomst ook zo blijven. We kijken naar momenten die groeien, zoals Halloween, en brengen ook voor deze specifieke momenten vrolijke en smaakvolle producten op de markt. Hier is zeker nog veel groei mogelijk, ook op de winkelvloer!”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.