HG11.jpg Marit Brunott (internationaal brandmanager) en Yoets Dubbeld hebben de award in ontvangst genomen. Foto: Pauline Smale

‘Eenvoudig, snel en zeer krachtig. Dit is precies wat de consument wil’

ALMERE – De HG power gel brush sleept de Beste Introductie-prijs in de wacht. Yoets Dubbeld, sr. category development manager, legt uit wat er allemaal gaande is in het schoonmaakschap en waarom deze introductie zo goed is gegaan.

WINNAAR HG POWER GEL BRUSH

Waarom past dit product zo goed in het Nederlandse supermarktschap?
“Er gebeurt veel binnen de schoonmaakcategorie, ook in het supermarktschap. Wij zien dat consumenten steeds vaker in het supermarktschap zoeken naar een specialistische oplossing, een die hen snel en effectief van hun probleem verlost. Met de HG power gel brush spelen we hierop in. De HG power gel brush is eenvoudig, snel en zeer krachtig. Dit is precies wat de consument wil. We hebben weinig tijd, maar willen ook het beste resultaat. Daar zorgt dit product voor.”

Hoe sluit jullie introductie aan bij actuele retailtrends?
“Wat ik net al aangaf, maar ook: consumenten worden steeds bewuster van kosten en willen zuiniger omgaan met hun spullen. De levensduur van producten is belangrijker geworden. Door goed en effectief schoon te maken, gaan producten ook langer mee. Hier zorgt de HG power gel brush voor.”

Op welke manier laten jullie het product opvallen in supermarkten?
“Bij HG werken we vanuit de ruimtes waar het probleem zich voordoet, zodat de consument de oplossingen voor een probleem ook makkelijk kan vinden. Dit vertalen we door in ons schap. Een vieze oven? Dan kan de consument de HG power gel brush oven vinden bij onze schoonmaakoplossingen voor de keuken. Daarbij hebben we ook samengewerkt met de retailers om zowel in het schap als online de aandacht te vestigen op de introductie met onder meer wobblers en banners. Dit hebben we ook gedaan op het moment dat we een landelijke digitale campagne hadden lopen, waardoor alle communicatie goed op elkaar aansloot.”

Welke rol spelen retailers en ondernemers daarin? Hoe ondersteunen jullie elkaar?
“Onze samenwerking met retailers en ondernemers is heel goed en daarin proberen we echt samen te kijken hoe we producten nog beter kunnen laten roteren. Zo zagen wij een piek in het schoonmaken van de oven voor en na de decemberfeestdagen. Dit hebben we samen met de retailers en ondernemers aangegrepen door middel van een campagne en doorvertaling op de winkelvloer, wat resulteerde in een piek in de verkoop van de HG power gel brush oven.”

Wat is de meest verrassende feedback die jullie van retailers of ondernemers hebben gekregen op dit product?
“We horen met name dat men het product zelf thuis heeft geprobeerd en zo enthousiast is over het gemak en de effectieve werking ervan. Het schoonmaken van de oven en de voegen in bijvoorbeeld de badkamer is ineens een gemakkelijke klus geworden!”

Als je het product in drie woorden zou moeten omschrijven, welke woorden kies je dan?
“Eenvoudig, snel en krachtig.”

Waar liepen jullie tijdens de productontwikkeling tegenaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?
“In de borstel zit een opening, waardoor de gel vanuit de fles in de borstel kan lopen, maar die moet wel afgesloten kunnen worden als de dop op de fles wordt gedaan. Dit hebben we uiteindelijk voor elkaar gekregen door in de dop een staafje te zetten die de opening afsluit.”

Als dit product over vijftig jaar nog steeds bestaat, hoe ziet het er dan uit?
“Hetzelfde, maar dan zal wel alles (fles, borstel en dop) vanuit één matrijs kunnen worden gemaakt. Daar werken we nu namelijk al hard aan.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.