WADDINXVEEN – Myrthe van den Elsen, brand manager Autodrop bij Concorp, vertelt over hoe zij de welbekende Cadillacs additioneel vegan uit hebben gerold en waarom.
WINNAAR CONCORP AUTODROP VEGAN CADILLACS
Hoe hebben jullie retailers overtuigd om deze introductie op te nemen in het schap?
“De vraag naar vegan producten binnen de zoetwaren-categorie blijft groeien. Met een vegan Autodrop-variant verrassen we bestaande klanten met een nieuwe versie van de iconische Cadillacs en trekken we nieuwe kopers aan, zoals mensen met een geloofsovertuiging of bewuste consumenten. Onze groeistrategie ondersteunt en speelt in op de trends van mindful snoepen en conscious candy .”
Welke inzichten uit consumentendata hebben jullie gebruikt bij de introductie van dit product?
“Op ons TikTok-kanaal vroegen fans naar een vegan Cadillac-variant. Onze productontwikkelaars gingen direct aan de slag. Daarnaast hebben we de businesscase onderbouwd met Nielsen-data. Vegan producten leveren additionele omzet bij andere grote merken, wat ons extra vertrouwen gaf in de potentie van de Vegan Cadillac.”
Welke duurzame keuzes zijn er gemaakt in de productie of verpakking van dit product?
“Binnen een jaar implementeren we een verbeterde, duurzamere verpakkingsoplossing. 88% van onze grondstoffen komt uit Nederland en we werken met duurzame partners zoals Cosun. Daarnaast zijn al onze producten glutenvrij, GMO-vrij en vrij van palm- en kokosolie. Bij Concorp zijn we deels zelfvoorzienend in ons biogasverbruik dankzij een eigen waterzuiveringsinstallatie.”
Wat was het meest uitdagend bij de productontwikkeling?
“Dat was de structuur. Het was belangrijk om een balans te vinden tussen de bite en de vertrouwde beleving van onze klassieke Cadillacs.”
Wat is de ultieme plek in de winkel waar dit product zou moeten liggen om het maximale effect te hebben?
“Dat is bij de andere Autodrop fliptop-doosjes, zodat er zichtbare blokvorming ontstaat. Plaatsing binnen de roze Cadillacs-range legt direct de smaakassociatie. De kopstellingen en impulsmanden zijn tijdens promoties cruciaal om de verkoop verder te stimuleren.”
Welke promoties en samenwerking met retailers hebben het meest bijgedragen aan de verkoop van dit product?
“De introductie bij Albert Heijn werd ondersteund door een retailmediacampagne, gekoppeld aan een Autodrop-promotie. De Vegan Cadillacs stonden op de homepage van de Albert Heijn-app en op digitale out-ofhomeschermen. In de winkels ondersteunden we de lancering met wobblers en schapbanieren. Op onze eigen socialmediakanalen hebben we de introductie extra kracht bijgezet.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.