_ADE4699.jpg De Protein Bites van Vivera zijn goed ontvangen door de retailers en ontvangen daarom een Beste Introductie-award. Foto: Jan Adelaar

‘De combinatie van kruiden en specerijen geeft een smaakexplosie’

HOLTEN – Brand manager Lotte Dreves en category manager Ron Molendijk van Vivera doen uit de doeken wat de winnende Protein Bites precies zijn en waarom ze deze Beste Introductie-award verdiend hebben. Deze bites zitten op de trends, vallen in de smaak bij de retailers en zijn klaar voor de toekomst. “Als ik het product in drie woorden zou moeten omschrijven, zou ik dat met de volgende woorden doen: heerlijke, eiwitrijke maaltijdverrijkers!”

WINNAAR: VIVERA PROTEIN BITES

Waarom past dit product zo goed in het Nederlandse supermarktschap?
“Met dit nieuwe concept, Texmex Protein Bites, Thai Protein Bites en Green Protein Bites, spelen wij in op de wensen van consumenten die gezondheid belangrijk vinden en letten op hun eiwitinname. We leggen de nadruk op het feit dat deze producten rijk aan eiwit zijn en daardoor meer vulling geven bij een maaltijd zonder vlees. En we sluiten aan bij bekende wereldkeukens, zodat Nederlandse consumenten direct weten bij welke gerechten ze deze producten kunnen gebruiken.”

Hoe sluit jullie introductie aan bij actuele retailtrends?
“De aspecten ’gezondheid’ en ‘minder bewerkt’ worden voor consumenten steeds belangrijker. Met deze drie producten – Texmex Protein Bites, Thai Protein Bites en Green Protein Bites – waarbij we groenten, peulvruchten en granen combineren voor een gezonde, eiwitrijke lunch, diner of snack, bieden we de kopers in onze categorie een goed alternatief. Ook retailers geven meer aandacht aan proteïneproducten en peulvruchten de laatste tijd. Daar sluiten deze producten mooi bij aan.”

Op welke manier laten jullie het product opvallen in supermarkten?
“Uiteraard doen de nieuwe producten mee in de reguliere promoties, maar met Scoupy, een app waarop acties lopen waarbij de consument geld terug krijgt op bepaalde producten, hebben we ook extra aandacht gegeven aan deze introductie. Het doel was om de drempel voor een probeeraankoop te verlagen en dat is zeker gelukt. We hebben daarnaast retailmediakanalen, zoals pos-materiaal en digitale schermen in de winkels ingezet om de producten extra op te laten vallen op de winkelvloer.”

Wat is de meest verrassende feedback die jullie van retailers of ondernemers hebben gekregen op dit product?
“Deze bites zijn een slimme mix van groente, peulvruchten en granen, die zorgen voor goede voedingswaarden. Retailers zijn op dit moment ook enorm bezig om peulvruchten meer aandacht geven, dus deze producten sluiten goed aan op deze trend.”

Als je het product in drie woorden zou moeten omschrijven, welke woorden kies je dan?
“Als ik het product in drie woorden zou moeten omschrijven, zou ik dat met de volgende woorden doen: heerlijke, eiwitrijke maaltijdverrijkers!”

Waar liepen jullie tijdens de productontwikkeling tegenaan en hoe hebben jullie dit aangepakt?
“Bij de ontwikkeling van de Texmex Protein Bites, Thai Protein Bites en Green Protein Bites was het de uitdaging om een product te creëren met voor de consument herkenbare ingrediënten. We hebben uitgebreid geëxperimenteerd met groentes, kruiden en peulvruchten om de juiste balans in smaak, binding en textuur te vinden. De combinatie van peulvruchten, groenten en granen zorgt ook voor eiwitten met verschillende aminozuren. Dit zorgt samen met de hoeveelheid vezels voor goede voedingswaarden van deze producten.”

Als dit product over vijftig jaar nog steeds bestaat, hoe ziet het er dan uit?
“Deze markt is ontzettend dynamisch en laat zich lastig voorspellen. Het zou mooi zijn als we tegen die tijd nog meer smaakvarianten op de markt hebben gebracht.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.