NIEUWVEEN – De winnaars van de Beste Introducties 2024 zijn bekend. Volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan is het een hele gevarieerde lijst. Toch ziet ze er een aantal rode draden in. Zo staan er onder andere veel producten tussen met pure, klassieke smaken en met een gezonder imago.
Je hebt de lijst met winnaars gekregen; wat viel je als eerste op?
“Wat meteen opvalt, is dat er veel producten met pure smaken in de lijst staan. De producten gaan terug naar het klassieke; naar het meer eenvoudige. Bij de categorie zoetigheid heb je bijvoorbeeld de Milka Alpenmelkcrème en Hazelnootcrème en Côte d’Or puur hele amandel. Dat zijn ouderwetse smaken. Ook in andere categorieën zie je de pure, klassieke smaken terugkomen. Er zit daarnaast veel eten tussen dat verwarmt. Hiermee bedoel ik dat het geen zware of zure smaken zijn, maar warme, ronde smaken. Je hebt bijvoorbeeld Alpro Dessert Lemon Cheesecake. Als dit toetje alleen de smaak lemon zou hebben, is dat zwaar/zuur, maar door cheesecake eraan toe te voegen, creëer je een ronde/warme smaak. Er gebeurt ontzettend veel in de wereld en dan zie je dat consumenten terugvallen op producten die qua smaak en vorm comfortabel zijn. Daarnaast zien we veel smeerbare producten waarmee consumenten zelf nog iets kunnen. Voorbeelden van smeerbare producten zijn Paturain Naturel en Kips Plantaardig Alternatief voor Roomkaas Mango en Gember. Het is een hele gevarieerde lijst. Mijn oog viel ook op de Belvoir Cordials. Een cordial is een siroop, maar dan van kruiden en afkomstig uit Engeland. Je ziet ook de Taksi siroop uit pak, terwijl je bijna geen frisdrank ziet tussen de winnende introducties. Een andere opvallende ontwikkeling is dat verwennen tegenwoordig niet meer draait om overdaad, maar juist om kleine, subtiele genietmomenten. De Magnum Bonbon is hier een goed voorbeeld van.”
Welke overkoepelende trends zien we terug?
“Het zijn introducties die veel meer gestoeld zijn op trends dan op hypes. Er staat geen enkel echt vet product op de lijst, wat de groeiende gezondheidstrend benadrukt. Veel van de producten hebben een gezonder imago, waaronder verschillende muesliproducten. Of ze daadwerkelijk gezonder zijn, laat ik in het midden, maar het beeld dat ze oproepen is zeker gezonder. Verder zie je een duidelijke focus op plantaardige en veganistische producten. Dit is inmiddels geen trend meer, maar een blijvende ontwikkeling. Het is een vast onderdeel geworden. Daarnaast is de proteïnetrend duidelijk terug te zien in deze lijst. Dat komt natuurlijk voort uit die hele fitnesstrend.”
Wat zijn op dit moment de belangrijkste pijlers voor een succesvolle introductie?
“Allereerst moet je een hoop geld en geluk hebben. Nee, maar wat is een succesvolle introductie eigenlijk? Dit is sowieso natuurlijk niet voor elke categorie hetzelfde, maar ik zal wat algemene dingen proberen te noemen. Je moet zorgen dat jouw product letterlijk blijft hangen door wat het doet in de mond van een consument. Dus zorg dat het bijvoorbeeld zacht is of juist kauwbaar. We hebben daarnaast gezien dat alles een beetje comfortabel moet zijn. We zitten niet in een periode waarin we extreem willen ontdekken. Het moeten dus smaken zijn die eigenlijk iedereen lekker vindt, smaken die verwarmen. Maar nogmaals, het is heel erg verschillend per categorie.”
Er zitten een aantal herintroducties tussen. Waarom slaagt een product de ene keer wel en de andere keer niet?
“Dat heeft met tijd te maken. Het probleem met heel veel producten is dat men daar te vroeg mee komt. Als productontwikkelaar loop je vooruit op je klant en dan kun je soms gewoon te vroeg zijn. In brainstormsessies komt vaak naar voren: ‘Dat hebben we al een keer geprobeerd’, maar misschien was je te vroeg of klopte het net niet qua structuur of textuur. Kijk daar eens naar. Het is maar zelden dat men te laat komt met een product, men is vaak te vroeg. Het is belangrijk dat je trends kunt onderscheiden van hypes. Wat op TikTok komt, is vaak kortstondig.”
Hoe ziet de toekomst van deze winnaars eruit, denk jij?
“Het is een hele gevarieerde reeks van winnaars. Ik word echt blij van deze lijst, omdat je duidelijk ziet dat er een ontwikkeling is naar meer heldere smaken. Hoe de toekomst van de winnaars eruitziet, is weer ontzettend afhankelijk van de categorie. Skyr en Bacardi zullen bijvoorbeeld constant moeten blijven wisselen met hun smaakjes, terwijl dat in andere categorieën minder hoeft. Je kan je aandacht in ieder geval nooit laten verslappen. Dat is wel echt belangrijk en je moet ook een beetje buiten de gebaande paden denken.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.