profiel ralph picanha 2.jpg BBQ-Baas en tv-kok Ralph de Kok is gek op barbecueën, het liefst met kwalitatieve en duurzame producten.

Achtergrond

Ralph de Kok: ‘Barbecueën wordt altijd al als een mannending gezien’

CUIJK – Barbecueën is in Nederland niet alleen maar gehouden aan de zomer. Er wordt de laatste jaren steeds meer buiten gegrild, ja zelfs hele maaltijden worden nu bereid op de BBQ en in buitenkeukens. Groenten winnen aan populariteit en ook duurzaam grillen lijkt al populairder te worden. Wat niet verandert, is dat barbecueën nog steeds een echt mannending is. Althans, dat vindt BBQ-Baas Ralph de Kok. Levensmiddelenkrant vraagt hem wat er zoal op de barbecue ligt in de zomer van 2024.

Nanja Pol |

De Kok is al jaren de specialist op het gebied van barbecueën. Hij is bekend als tv-kok bij SBS6 en 24Kitchen, geeft workshops, heeft zijn eigen BBQ-speciaalzaak in Cuijk en een eigen YouTubekanaal. Hij is op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen in zijn vakgebied en daarom mag hij zich met recht een BBQ-Baas noemen. Dat vindt de Brabantse chef zelf ook. “Groenten zijn net als een mooi stuk vlees of vis, fantastisch om mee te werken. En dat laat ik graag zien op tv, op mijn YouTubekanaal en tijdens workshops”, aldus De Kok. Duurzaam, diervriendelijk maar vooral: veel plezier hebben in koken, is de boodschap die hij barbecueënd Nederland meegeeft.

Inspireren met groenten
“Tijdens een barbecueworkshop laat ik mijn gasten, naast mooie stukken vlees, kennismaken met bijvoorbeeld shoarma van knolselderij. Ook bereid ik wel eens een hele bloemkool op de grill en plaats hiervan een filmpje op ralphsbbqtube.nl”, zegt De Kok. Groenten op de BBQ is een trend die enkele jaren geleden al is ingezet en die steeds meer wordt toegepast. De Kok: “Ik juich dat toe. Groenten zijn makkelijk te verkrijgen en lekker gezond. Ik daag mensen uit om groenten ook als hoofdbestanddeel van de barbecue-maaltijd te zien en niet enkel als bijgerecht. Dus ik laat ze niet alleen die tomahawk, maar ook een ‘stoere’ bloemkool in zijn geheel op de grill leggen. Ik pak de mensen, en dan met name mannen, in met een vleugje humor en trek ze daarmee over de streep om meer groenten te bereiden. Tja, en dan zien ze soms spinazie aan voor een bos peterselie”, lacht hij.
Plantaardig klinkt gezond en doet vermoeden dat je goed bezig bent, maar dat hoeft het niet te zijn. “Eigenlijk zou ik plantaardig liever ’diervriendelijk’ noemen, al kan dat wel verwarrend werken. Uiteindelijk is alles marketing en communicatie.” De Kok vindt dat er een taak ligt voor fabrikanten en supers om mee te helpen aan bewustwording door consumenten op hun gedrag aan te spreken.
Om mensen te inspireren met groenten te experimenteren, gaat de grillmaster bij producenten langs om inspiratievideo’s op te nemen. De Kok: “Zo praat ik bijvoorbeeld met een regionale paksoi-teler, laat zijn producten zien en kook er vervolgens mee.”

‘Niet bang zijn, gewoon doen’
Vis op de barbecue is niet zozeer een trend, maar wint aan populariteit. “Het bereiden van vis is voor veel mensen next level, ze vinden het nog spannend. Toch adviseer ik ze op een workshop en op mijn socials: niet bang zijn en gewoon doen, gebruik goede apparatuur, zuivere kolen en briketten en ingrediënten van kwaliteit. Dat moet sowieso het startpunt zijn van een geslaagde en gezellige BBQ”, aldus de grillmaster. “Ik zal zelf nooit een stuk tonijn kopen. En ik snap dat niet iedereen in de gelegenheid is om de duurdere, duurzame producten te kopen en daarom goedkopere keuzes maakt”, vindt De Kok. “Toch is er wel markt voor, dat merk ik vooral in mijn eigen BBQ-speciaalzaak en in reacties op mijn video’s”

Productkennis
Een andere ontwikkeling in barbecueland is de opkomst van internationale stijlen, zoals Texas-style met gerechten als Amerikaanse pulled pork en sticky spareribs. En ook Japans en Koreaans barbecueën met bijvoorbeeld kleine stukjes vlees met marinades van gefermenteerde producten staan in de belangstelling. De Kok stelt dat Nederland een rijke cultuur kent vanwege Aziatische en Surinaamse invloeden en dat de consument het daarom leuk vindt om te experimenteren. “Ik inspireer mensen graag en breng ze meteen een stukje productkennis bij tijdens workshops en via mijn socials. Ook laat ik ze graag zelf hun sauzen maken. Die zijn lekkerder, beter en puurder dan de standaardsauzen uit het potje.”

Een kans voor supermarkten
Mensen lijken al meer naar het buitenleven te verlangen, ook in de herfst en de winter. Het koken in buitenkeukens is in opkomst. Mancaves en manveranda’s schieten als paddenstoelen uit de grond. Barbecueën wordt namelijk nog altijd als een mannending gezien, volgens De Kok. “Kerels staan het hele jaar door niet in de keuken, maar claimen wel de barbecue: ‘Daar blijf je vanaf’. Vrouwen denken dan: prima, da’s Henk zijn ding. Zij vinden het eigenlijk wel fijn dat ze wat minder vaak hoeven te koken en bedanken mij zelfs omdat hun man nu twee tot drie keer in de week staat te koken”, zegt hij lachend. Ook hier ziet de chef een kans voor supermarkten. De BBQ-Baas vervolgt: “Inspireer de mannen en breng het barbecueën aan de vrouw met de knipoog: koop dit!”

‘Huur een influencer zoals ik in’
“Mensen krijgen het idee dat ze goed en diervriendelijk bezig zijn als ze scharrelvlees- of -eieren kopen. Zelf koop ik uitsluitend vrije-uitloopkippetjes. Ik denk dat supermarkten meer duidelijkheid kunnen bieden over herkomst en leefomstandigheden van dieren, maar foodretailers vinden het moeilijk om buiten de standaard te gaan.” De Kok adviseert ze daarom: “Huur een influencer zoals ik in. Dat werkt drempelverlagend bij de klant en maakt de keuze voor duurzaam toegankelijker en luchtiger. Ik kan namelijk laten zien hoe je prima met duurzame producten kunt werken. Die kosten wel wat meer, maar dat hoeft niet erg te zijn. Wat je niet weet, dat deert niet en daar moeten we vanaf. Maak het assortiment zichtbaar voor de klant. Ik ben onlangs door een supermarktketen benaderd om Beter Vlees te promoten en haar klanten te laten zien dat ze dat in huis heeft. Maar ik vind tegelijkertijd dat we de consument niet moeten betuttelen, zoals dat met tabakswaren gebeurt. Geen zielige filmpjes en enge foto’s dus, daar geloof ik niet in.”
De Kok heeft geen favoriet BBQ-gerecht. “Dat is namelijk elke week weer een ander: dorade van het houtvuur of een picanha. Maar mooie hamburgers staan toch wel standaard in mijn lijst van favorieten, net als het gebruik van een flinke dosis humor, want die mag nooit ontbreken bij een BBQ”, aldus de Brabantse chef.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.