BALLUM – Spar Manje op Ameland is begonnen met een ontbijtservice voor toeristen. Sinds 23 april kunnen gasten online hun ontbijtwensen doorgeven aan de winkel. Hiervoor is in samenwerking met Spar een speciale bestelpagina toegevoegd aan de website van de winkel.
Het idee is volgens bedrijfsleider Brandon Manje ontstaan door gesprekken met vakantieondernemers op het Waddeneiland. “We hebben de gewone boodschappen-bezorgservice en de Foodclub van Spar maar dit is een mooie toevoeging. Gasten van accommodaties kunnen elke dag tot 17.00 online ontbijtbestellingen doorgeven. Dan hangt hun ontbijt voor 8.30 uur in een tasje aan de deur van hun verblijf.”
Succes
Tijdens corona deed de winkel al een poging met ontbijtpakketten. Het proces was veel te omslachtig. Gasten moesten toen nog hun bestelling telefonisch doorgeven, vertelt Manje aan Levensmiddelenkrant. “Nu heeft Spar er een technische oplossing voor. De bestelomgeving was al in ontwikkeling voor andere ondernemers en die is nu ook voor ons beschikbaar”, aldus Manje.
Samenwerking
De supermarkt werkt samen met Bakker de Boer uit het naburige dorp Hollum, en niet alleen voor de ontbijtservice. “Van de bake-off producten, die geleverd worden door Spar, hebben we altijd voldoende voorraad. Voor vers grootbrood, bolletjes en gebak moeten we samen met De Boer zorgen dat we voldoende brood hebben in de ochtend, dus nu ook voor de ontbijtservice”, legt de bedrijfsleider uit. “Dan is vijf uur in de middag voldoende tijd om te zorgen dat we alles de volgende ochtend in huis hebben om het te bezorgen. De samenwerking met een bakker op het eiland is dan de oplossing. Als we voorraad van het vasteland moeten laten komen, komt dat niet op tijd aan. De eerste boot is er pas om half negen en buiten het seizoen op de zaterdagen zelfs pas om 12 uur.”
Posters
Manje is zelf de vakantieparken en accommodaties langs geweest met posters om gasten attent te maken op de nieuwe service. Hij heeft met de beheerders gepraat die het weer door kunnen geven aan hun gasten. Op de posters staat een qr-code die meteen linkt naar de bestelpagina. “De reacties van de verhuurders zijn positief. Een ondernemer die bungalows aanbiedt doet dat niet als Bed & Breakfast. Die vond het een goede zet. We bieden de service het hele jaar rond aan. Dat betekent dat we buiten het toeristenseizoen er misschien iets op inleveren. Maar met deze service spelen we wel in op de trend die we zien, en dat is gemak.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops