NIEUWVEEN – De nieuwste vestiging van het Franse Leclerc laat een nieuwe visie op de toekomst van de supermarkten zien. De hybride winkel toont een combinatie van versspeciaalzaak met een afhaalpunt en een kw-magazijn.
De winkel is geopend in Quimper, een stad met zestigduizend inwoners in Bretagne. De Leclerc Frais biedt een assortiment dat voor 80 procent uit versproducten bestaat. De versafdelingen worden gecombineerd met een Leclerc Drive, een afhaalpunt voor internetbestellingen. In de naastgelegen kw-afdeling – die een magazijnachtige inrichting heeft - maken medewerkers de internetorders klaar. Ook klanten kunnen hier net als in een gewone supermarkt inkopen doen.
Uitzoeken
Het nieuwe concept speelt in op klanten die de kw-bulk afhalen, maar wel zelf hun versaankopen willen uitzoeken. Daarnaast kunnen klanten die speciaal voor de verswinkel komen, voor kw-artikelen in het ‘magazijn’ terecht.
Concurrentieveld
Afhalen maakt in Frankrijk een zeer snelle groei door. Uit de jongste Franse GfK cijfers blijkt dat een op de vijf Fransen (penetratie 21,5 procent) in 2012 een bestelling heeft afgehaald bij een van de Drive-formules. Een jaar eerder lag dit cijfer nog op 7 procent. De cijfers werden deze gepubliceerd op de ECR Conferentie in Brussel. Het zijn vooral de hypermarkten die last hebben van de snelle groei van de afhaalpunten. Inmiddels is door het succes een nieuwe concurrentieveld ontstaat. Concurrenten als Carrefour, Auchan en Leclerc openen momenteel afhaalpunten in de nabijheid van elkaars hypermarkten.
Bron: Levensmiddelenkrant