gvo-250116-101.JPG Peter Isaac op het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel. Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant.

Puzzel valt op zijn plek voor Jumbo België

BRASSCHAAT – Jumbo België heeft in 2024 voor het eerst een operationele winst behaald. Dat is een jaar eerder dan verwacht. Volgens Jumbo-België directeur Peter Isaac zijn alle puzzelstukjes op zijn plaats gevallen.

Gerard van Oosbree |

Levensmiddelenkrant spreekt Isaac op de perspresentatie van de jaarcijfers op het Jumbo-hoofdkantoor. Hij is een blij man en ziet de toekomst van zijn bedrijfsonderdeel zonnig tegemoet. Van 37 winkels nu moet de keten in 2025 groeien naar 44 winkels in Vlaanderen. “Voor elke nieuwe winkel zoeken wij een franchiser. We hebben gezien dat door de lokale betrokkenheid van de ondernemers, deze winkels het beter doen dan onze eigen winkels. We hebben nu 22 franchisers en die zijn echt ambassadeur voor Jumbo. We krijgen genoeg aanmeldingen en er zijn ondernemers die graag een tweede winkel willen openen”, zegt Isaac.

Franchise
In België willen ze ook de eigen winkels verzelfstandigen, in ieder geval een aantal. “We zijn natuurlijk gestart met alleen eigen winkels. Dat was pionieren en niet alles ging perfect. De Belgische consument is kritisch en conservatiever als het gaat over eten en drinken. Als het goedkoop is, zal het wel niet zo lekker zijn, denken ze hier. Dus moesten we de klanten overtuigen. Zo zijn we erg blij met het nieuwe foodmerk Jumbo’s. Dat is ook voor Belgische consumenten zeer geschikt”, legt de directeur uit.

Dat franchisers als lokale ondernemers het verschil kunnen maken, daar is Isaac wel van overtuigd. Naast de basisformule met het vaste assortiment hebben de ondernemers de mogelijkheid dat aan te vullen met lokaal assortiment dat is afgestemd op de klant rond de winkel. “Dat maakt de formule sterk en onderscheidend”, aldus Isaac. “Ook de nieuwe Jumbo Foodmarkt in Gent loopt goed. Dat gaat beter dan we van tevoren hadden gedacht.”

gvo-250116-088.jpg Peter Isaac (links) met directieleden Peter van Erp (cfo), Ton van Veen (ceo) en Anrico Maat (retail). Foto: Gerard van Oosbree/Levenmiddelenkrant.

Complexiteit
Alle Jumbo-vestigingen zijn in Vlaanderen, het Nederlandstalige gedeelte boven de lijn Lille, in het zuidwesten, en Luik in het noordoosten. “We gaan niet naar Wallonië, het Franstalige gedeelte van België”, legt Isaac uit. “We concentreren ons nu op een ding tegelijk. Wallonië zou een extra complexiteit toevoegen aan de operatie van Jumbo, zoals tweetalige labels en communicatie naar de winkels. In het zuiden spreken maar weinig mensen Vlaams, daar is het echt bijna alleen Frans”.

Er zijn nog andere uitdagingen als het gaat om zakendoen bij onze zuiderburen. De regelgeving is heel anders dan in Nederland en dat is soms lastig te doorgronden. De Belg Isaac weet waar hij mee te maken heeft. “We wilden in 2024 eigenlijk meer winkels openen, maar het vergunningensyteem in België is lastig. Voor 2025 ziet het er echter wel goed uit”, beaamt hij. Hij weet zeker dat Jumbo België in 2025 ook een mooie bijdrage zal leveren in de omzet en winst van Jumbo Food Group.

Bron: Levensmiddelenkrant