MVO Nederland.jpg

Website MVO Nederland koppelt inkopers aan boeren

UTRECHT – Het duurzame bedrijvennetwerk MVO Nederland maakt het inkopers van eten en drinken makkelijker om boeren te vinden die actief werken aan een sterkere natuur en biodiversiteit. Met de website boerennatuurlijk.nl komen ze zo tegemoet aan de behoefte van inkopers.

Redactie |

De website heeft een tweeledig doel. “De website biedt enerzijds inkopers een plek om via eten en drinken een stap te zetten in het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Anderzijds geven we boeren die hun nek uitsteken een podium, zodat ze langetermijnafzet krijgen van hun producten. Want dat is precies waar het ze vaak aan ontbreekt in een landbouwsector onder druk”, zegt Gerard Teuling, sectormanager agrifood bij MVO Nederland.

Doelstelling
Bedrijven die bij deze boeren kopen en zijn aangesloten bij MVO Nederland, mogen het Boeren Natuurlijk-logo voeren bij de producten die ze bij de boeren hebben ingekocht. Online supermarkt Crisp was als een van de eerste aangesloten bij het collectief, en heeft een doelstelling om de landbouwtransitie te stimuleren. Dertig procent van de verkochte groenten en fruit moet in 2030 afkomstig zijn van bij Boeren Natuurlijk aangesloten boeren. “Om de bodem en onze ecosystemen in Nederland te herstellen, moeten we naar een ander landbouwsysteem. Bij Crisp nemen wij graag onze verantwoordelijkheid en geven we voorrang aan boeren die de bodem herstellen, in plaats van belasten. Het platform boerennatuurlijk.nl geeft deze pioniers een gezicht en stimuleert de verkoop van lokale, lekkere en gezonde producten. En dat heeft een groot effect op een toekomstbestendig verdienmodel voor de natuurlijke boer”, zegt Michiel Roodenburg, medeoprichter van Crisp.

Welke boeren een plek krijgen op de website, wordt bepaald door een netwerk van circa veertig professionals die verenigd zijn in het Boeren Natuurlijk collectief van MVO Nederland. Zij vertegenwoordigen banken, financiers, verzekeraars, agronomen, bodembiologen, overheid, coöperaties en andere afnemers die allen een maatschappelijk en financieel belang hebben bij een toename van de biodiversiteit in de Nederlandse landbouw.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops