AMSTERDAM – De verschuivingen in de supermarktsector blijven doorgaan. De Hiiper Supermarkt Kwartaalmonitor over het eerste kwartaal van dit jaar laat dat duidelijk zien. Oorzaken? De aanhoudende inflatie en het verdwijnen van tabak uit de supermarkten.
Grote winnaars zijn in het eerste kwartaal opnieuw de discounters. Aldi en Lidl blijven doorgroeien in marktaandeel. De biologische supermarkt Ekoplaza is de grote winnaar. Vooral Aldi groeit hard met een stijging in aantal klanten, bezoekfrequentie en gemiddelde transactiewaarde. Bij Lidl zit de groei voornamelijk in het feit dan meer klanten vaker komen, maar gemiddeld niet meer uitgeven.
Tabak
Van de servicesupermarkten heeft alleen Albert Heijn reden tot juichen volgens de Kwartaalmonitor. Het marktaandeel is ook nu weer iets opgelopen. Jumbo heeft nog steeds erg veel last van het wegvallen van de tabaksverkoop, meer dan de andere supermarkten. De fusie tussen Plus en Coop heeft nog steeds niet de winst opgeleverd die misschien vooraf was bedacht. Wel zijn de eerste tekenen van herstel zichtbaar. Door de overstap naar andere formules van een behoorlijk aantal Coop-winkels blijft het lastig marktaandeel te winnen.
Loyaliteit
Nederlandse consumenten zijn nog steeds voor het overgrote deel loyaal aan één supermarktformule. Daar besteden zij meer dan 50% van hun boodschappenbudget. Daar zit niet veel verandering in volgens Hiiper. Meer en meer is die loyaliteit aan een discounter en niet aan een servicesupermarkt. Ook bij consumenten die niet één formulegebonden zijn is er een verschuiving zichtbaar richting de discounters.
Duurder
Dat de boodschappen nog steeds duurder worden is volgens Hiiper duidelijk te zien. Bij de bestedingen ziet het bureau nauwelijks verschil tussen huishoudens met en zonder kinderen. Het aantal transacties in beide groepen daalt, terwijl de gemiddelde transactiewaarde stijgt. Het vaker kopen van huismerken in plaats van A-merken compenseert dit niet.
Joep Smeets, managing director van Hiiper stelt: “De aanhoudende inflatie en het verdwijnen van tabak uit de supermarkt triggert consumenten om andere keuzes te maken. Met relatief grote verschuivingen in de markt als gevolg. Zo kiezen consumenten vaker voor een huismerk, maar weten ze vooral ook vaker de weg naar discounters te vinden, om zo de impact op de huishoudportemonnee te beperken. Discounters groeien daarbij niet alleen in marktaandeel, maar ook in loyaliteit. Dat twee van de grote serviceformules het lek nog niet helemaal boven hebben, draagt hier ongetwijfeld aan bij.”
Bron: Levensmiddelenkrant