girl-7024553_1920.jpg

Gen Z’ers zijn meer merkgericht dan oudere generaties

AMSTERDAM - In de eerste whitepaper van YouGov, genaamd ‘Young Shoppers in FMCG: What’s the deal?’, worden verschillende punten over jonge kopers geanalyseerd. Levensmiddelenkrant licht er een aantal hoogtepunten uit.

Rosanne Wormgoor |

Op het eerste gezicht lijken de Gen Z’ers niet de meest aantrekkelijke doelgroep. De leeftijdsgroep van tien tot dertig jaar representeert maar 6% van de FMCG-(Fast Moving Consumer Goods) waarde. Maar als we de millennials daarbij betrekken, komt daar 29% bij. Samen zijn ze goed voor meer dan een derde van de markt. Er zijn momenteel vijf onderwerpen die spelen bij Gen Z’ers: gezonde ingrediënten, productkwaliteit en -veiligheid, natuurlijke ingrediënten, inflatie en tijdbesparende oplossingen. Jonge shoppers staan erg open voor innovatie. 68% wil nieuwe producten uitproberen. Ook tonen ze meer interesse in trends dan oudere generaties.
Gen Z’ers moeten over het algemeen op de kosten letten. Toch lijken ze meer waarde te hechten aan kwaliteit en zijn ze meer merkgericht dan oudere generaties. Meer dan de helft van de jonge shoppers in Europa prefereert merken (52%). Dit is het hoogste percentage van alle generaties. 42% is ook bereid om de hogere prijs hiervoor te betalen. Echter maakt het grootste gedeelte (56%) van Gen Z wel een duidelijk onderscheid tussen private labels en merken. Vooral op het vlak van persoonlijke verzorging en dagelijks eten gaan de jonge shoppers voor private labels, terwijl ze bij make-up, zoute snacks en zoetwaren sneller kiezen voor merken.

Levensstijlbehoeften
Jonge shoppers kijken ook of een retailer aan hun levensstijlbehoeften voldoet. Deze behoeften gaan vaak over een gezonde levensstijl en de wens voor duurzame keuzes, inspiratie, personalisatie en een bevredigende online gebruikerservaring. De top vijf van punten die de koopbeslissingen van Gen Z’ers beïnvloeden zijn: boodschappenlijstjes, loyaliteitsprogramma’s, digitale coupons, apps van retailers en mond-tot-mondreclame.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: