LUXEMBURG – Consumenten binnen de Europese Unie kunnen verdwalen in een labyrint van etiketten. Dat is de conclusie van de Europese Rekenkamer naar aanleiding van een controle die onlangs is uitgevoerd.
Etiketten op voedsel moeten consumenten informatie geven over de inhoud van hun voedsel en hen helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing bij aankoop. Hiervoor heeft de EU etiketteringvoorschriften opgesteld die consumenten moeten informeren. Toch krijgen consumenten te maken met verwarrende en misleidende etiketten die zij niet altijd begrijpen. De EU loopt echter achter met de actualisering van de voorschriften en afzonderlijke landen nemen initiatieven om de ontbrekende elementen te compenseren. Voor consumenten wordt het zo lastiger om goede keuzes te maken. Zij hebben dan niet dezelfde informatie in de hele EU. De diverse voedingswaarde-etiketteringen binnen de EU zijn daar een voorbeeld van. Denk aan bijvoorbeeld Nutri-Score, zoals in Nederland, maar ook alternatieven als Keyhole en Nutriform Battery.
Misleidend
Levensmiddelenbedrijven maken het er volgens de Europese Rekenkamer niet makkelijker op met nieuwe etiketteringspraktijken die niet alleen verwarrend, maar zelfs ook misleidend kunnen zijn. Veel consumenten begrijpen het niet en de Europese Commissie en de lidstaten monitoren niet altijd de verwachtingen van consumenten op dit gebied en doen weinig om het inzicht in voedseletikettering te verbeteren.
Als laatste stelt de Rekenkamer dat controles door de lidstaten ontoereikend zijn. Als er al inbreuken worden geconstateerd, zijn de boetes niet altijd doeltreffend of evenredig. De rapportageregelingen van de controles zijn lastig en de toegevoegde waarde ervan is onduidelijk, aldus de Rekenkamer. Op al deze punten beveelt de Europese instantie actie aan van de Europese Commissie en de lidstaten.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.