persbericht-foto STIVA.png

Influencers houden zich aan de alcoholregels

DEN HAAG - Het moet duidelijk zijn wanneer een post op social media wel of geen alcoholreclame is.

Redactie |

Met een nieuwe influencermonitoringtool kan Stiva (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie) dit snel en op schaal controleren. Stiva heeft hiervoor de 3500 meest relevante influencers gekozen. De eerste resultaten laten zien dat influencers relatief weinig reclame maken voor alcohol. Wanneer er wel reclame wordt gemaakt, is dit in bijna 97% van de gevallen in lijn met de inhoudelijke regels, zoals bijvoorbeeld niet specifiek gericht op minderjarigen, overmatigheid of alcohol en verkeer. Peter de Wolf, directeur Stiva: “Uit recent onderzoek is gebleken dat minderjarigen nog maar anderhalve seconde alcoholreclame per dag via televisie zien. We weten dat deze groep vaak op social media zit. Het is daarom goed om te zien dat ook daar de naleving van de regels in de overgrote meerderheid van de gevallen goed verloopt.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.