christmas-shopping-1088248_1280.jpg Waar gaat Europa deze kerst geld aan uitgeven op het gebied van voeding?

Onderzoek

Wat vormt deze kerst de Europese boodschappenlijstjes?

LONDEN – Als Europeanen deze kerst naar de winkels gaan, doen ze dat met een beetje meer besteedbaar inkomen na vijf jaar van economische onrust. Voor veel Europese landen zal 2024 de eerste kerst zijn in jaren zonder hoge inflatie of een wereldwijde pandemie, hoewel de resterende impact van beide nog steeds voelbaar is.

Kim Schoonman |

Met een voedselinflatie die op een hoger niveau blijft, voorspelt data- en analysebedrijf GlobalData de opkomst van een aantal belangrijke thema’s die deze kerst invloed zullen hebben op de Europese consumentenbestedingen en winkeltrends. Fred Diamond, senior voedselconsultant en analist bij GlobalData legt uit: “Als we specifiek naar 2024 kijken, is het duidelijk dat de Europese voedselinflatie in veel grote economieën hoog blijft. Bedrijven probeerden prijsstijgingen te beperken door middel van ‘krimpflatie’ en ‘skimpflatie’, met producten die kleiner en/of goedkoper gemaakt waren. Daarom staat deze kerst het concept van ‘waar voor je geld’ centraal.”

Betaalbare authenticiteit
In het licht van de recente prijsstijgingen geeft 25% van de Europese consumenten aan te bezuinigen op het doen van boodschappen. Uit een ander onderzoek van GlobalData blijkt dat er veel vraag zal zijn naar producten die een gevoel van authenticiteit, erfgoed of traditie behouden en tegelijkertijd een goede prijs bieden. Een tweede trend is het idee van connaisseurschap, de wens van consumenten om zich bezig te houden met eten en drinken waar ze meer over kunnen leren en waarin ze echt geïnteresseerd kunnen zijn. Dit soort producten leent zich goed voor selectieboxen die gemakkelijk kunnen worden omgetoverd tot ‘giftsets’.

"Daarom staat deze kerst het concept van ‘waar voor je geld’ centraal"

Maaltijdpakketten
Het abonnementsmodel heeft de afgelopen jaren meer belangstelling gekregen, waarbij merken als HelloFresh pionieren met deze commerciële mogelijkheid in de categorie voeding en kruidenierswaren. Eind vorig jaar gebruikten volgens een enquête 63% van de Europeanen maaltijdpakketten. “Europeanen doen hun kerstinkopen voor 2024 tegen een achtergrond van uitgeholde besparingen, kleinere porties en een lager vertrouwen”, zegt Diamond. “Schuldvrije duurzame verwennerij en toegevoegde waarde door middel van merkauthenticiteit en eet- of drinkkits zullen waarschijnlijk erg populair blijken.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.