Veel 'blauw' in Van den Tweel Supermarket

KRALENDIJK (BONAIRE) – Ondanks dat de tweede supermarkt in de tropen van AH-franchiser Gerard van den Tweel geen Albert Heijn op de gevel mocht hebben heeft de winkel toch heel veel ‘blauwe’ onderdelen.

Peter Smit |

Tijdens een feestelijke receptie is vorige week op Bonaire de Van den Tweel Supermarket geopend. De Nijkerkse ondernemer, die reeds eigenaar is van vier AH-vestigingen in Nederland en al bijna vijf jaar een AH exploiteert op Curacao, is voor zijn nieuwste supermarkt onder eigen vlag gaan varen vanwege een conflict met Albert Heijn. Volgens de franchiser wilde Albert Heijn in ruil voor een nieuwe AH op Bonaire de verkoop van zijn Nederlandse winkels aan de supermarktketen. “Dat vertik ik. Dus heb ik noodgedwongen maar een eigen supermarktformule ontwikkeld.”

Verschillen
'Zoek de verschillen' zal echter een aardig spelletje zijn voor iedereen die de nieuwe Van den Tweel Supermarket op Bonaire gaat bezoeken. De hele opzet en uitstraling van de winkel ademt, niet in het minst door de aanwezigheid van de vele AH-merken, de sfeer van een Albert Heijn. Alleen de huiskleuren, lavendeltinten, in en om het pand alsmede het logo, geven aan dat niet gaat om een echte Albert Heijn. Zoals de voorzitter van de franchisevereniging van Albert Heijn, Bram de Jong, het in zijn toespraak op Bonaire verwoordde: “het ziet eruit als een AH, het voelt als een AH, maar het is toch geen echte AH.”

Hoopvol
Naast de voorzitter van de franchisevereniging waren ook vele Nederlandse collega's van Van den Tweel aanwezig bij de officiele opening. Dat het rommelt tussen een aantal franchisers en de supermarktketen werd eigenlijk door niemand meer ontkend. De pogingen van Albert Heijn om de franchisers met eigen onroerend goed aan zich te binden door een recht van eerste koop te eisen, de problemen rond contractverlengingen, maar ook regelmatig verschillen van inzicht over het format, lijken de verhoudingen behoorlijk te hebben aangetast. Voorzitter Bram de Jong blijft echter hoopvol over een oplossing van de problemen. “Daar gaan we ontzettend ons best voor doen. Als die oplossing er is, weten de mensen op Bonaire het als eerste, want dan komt voor deze supermarkt een AH-vlag te wapperen.”

Valse start
Hoe professioneel de omschakeling naar een nieuwe supermarktformule door Van den Tweel in de afgelopen tijd ook is aangepakt, hij kon niet voorkomen dat de opening voor het publiek vrijdagochtend een valse start kende. Bij een groot deel van de artikelen waren er problemen bij het scannen aan de kassa. Omdat de computerspecialisten geen kans zagen om de problemen op te lossen voor de opening, moest Van den Tweel vrijdagochtend de deuren van de nieuwe supermarkt voor het publiek gesloten houden. De AH-collega's die te gast waren op de opening boden direct hun hulp aan. Nadat men vrijdag tot in de late avonduren bezig was geweest om de barcodes van alle artikelen handmatig in het systeem in te voeren, kon de supermarkt zaterdagmorgen in ieder geval wel open voor de klanten.

Omvang
De klanten op Bonaire waren zonder uitzondering blij verrast door de enorme omvang en het assortiment in de supermarkt. De winkel heeft een verkoop oppervlak van ruim 2000 m2 en een magazijn van ruim 1500 m2. Goedkopere merkartikelen, onder meer van Euroshopper (zie foto), nemen in de winkel een opvallende plek in, want het merendeel van de Bonairianen heeft het op zijn zachts gezegd niet breed. Van den Tweel probeert met het grootste deel van de artikelen goedkoper of even duur te zijn dan elders op Bonaire. Voor de beter gesitueerde eilandbewoners heeft de supermarkt tevens een wat duurder assortiment.

Dit artikel is voor Levensmiddelenkrant.nl geschreven door freelance journalist Margreet Hendriks.

Bron: Levensmiddelenkrant.nl

albert_heijn_van_den_tweel_supermarket_bonaire-a840x630.jpg