HUIZEN – Lidl introduceert deze week een verbeterd assortiment vleesvervangers. De receptuur van de vleesvervangers is aangepast om de smaak en structuur te verbeteren en de voedingswaarden te optimaliseren.
Lidl hecht veel waarde aan gezondheid en de eiwittransitie. Daar heeft de formule twee concrete doelstellingen aan verbonden. Eind 2025 moet 38% van wat de supermarkt verkoopt afkomstig zijn uit de Schijf van Vijf en in 2030 moet 60% van de verkochte eiwitten plantaardig zijn. “Daarom was het voor ons logisch om de productgroep vleesvervangers te verbeteren. Vleesvervangers zijn een belangrijke productgroep in de transitie naar meer plantaardige eiwitten. Het is een makkelijke manier om je vlees bij een maaltijd te vervangen en zo een duurzamere keuze te maken. We zagen echter dat er op het gebied van voedingswaarden nog verbeteringen mogelijk waren”, aldus Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid.
Schijf van Vijf
De (on)gezondheid van die vleesvervangers was voor Lidl een aanleiding om dit assortiment onder de loep te nemen. Twee jaar geleden startte de formule een traject om uiteindelijk het beste assortiment vleesvervangers aan te kunnen bieden. “Het beste assortiment op het gebied van smaak, kwaliteit en uiterlijk, maar ook op het gebied van gezondheid”, legt Welmoed Sprong, senior kwaliteitsspecialist bij Lidl, uit. “We hebben echt op de Schijf van Vijf-criteria gelet. Die hebben we als leidraad gebruikt bij het verbeteren van de huidige producten en het ontwikkelingen van de nieuwe vleesvervangers. Met verschillende leveranciers zijn we het traject aangegaan en hebben we talloze samples geproefd om tot de beste producten te komen. Daar hebben we veel tijd en energie met elkaar ingestoken.” Naast de Schijf van Vijf-criteria is er eveneens gekeken naar de richtlijnen van NAPV (Nationale Aanpak Productverbetering).
Door deze aanpassingen voldoet nu twee derde van het assortiment vleesvervangers aan de criteria van de Schijf van Vijf. In plaats van zeven producten vallen er nu 21 binnen de Schijf van Vijf. “Dat is echt een hele grote stap voorruit. We hebben bij veel producten zout kunnen reduceren. De grootste uitdaging die we hadden; het samenspel van alle facetten. Het gaat om de structuur, het uiterlijk, de voedingswaarden, maar tegelijkertijd ook om de smaak. Het moet vooral lekker zijn. Daar hebben we veel energie ingestoken, maar nu is het moment eindelijk daar dat ze gaan instromen in de winkels. Intern hebben we de producten al geproefd, maar nu is het aan de klanten om ze te proberen”, zegt Sprong. Intern waren al veel lovende reacties over de vegan chipolataworstjes van Lidl.
Expert
Martine van Haperen, expert voeding en gezondheid bij ProVeg, beaamt het belang van gezonde vleesvervangers. “Het is belangrijk dat vleesvervangers niet alleen duurzamer zijn dan vlees, maar ook helpen om Nederland gezonder te maken. We weten uit onderzoek gelukkig al dat vleesvervangers gemiddeld een gezondere samenstelling hebben dan vergelijkbare vleesproducten. De meeste plantaardige worst bevat bijvoorbeeld minder verzadigd vet en meer voedingsvezels dan varkensworst. Maar vleesvervangers zijn vaak wel nog net zo zout als dierlijk vlees. Daarom is het een hele positieve ontwikkeling dat Lidl het zoutgehalte in haar vleesvervangers heeft verlaagd en meer gezonde vleesvervangers heeft geïntroduceerd.”
Uitbreiding assortiment
Het assortiment is ook uitgebreid met nieuwe producten. “We hebben zes nieuwe vleesvervangers toegevoegd. Daarnaast hebben we gekeken waar we producten volledig plantaardig konden maken”, aldus Goenee. Het aantal volledig plantaardige vleesvervangers binnen het assortiment is gestegen van 15 naar 24. Onder meer de vegetarische burger en champignonburger zijn nu volledig vegan. Alle vleesvervangers hebben eveneens een nieuw verpakkingsdesign. Voor de nieuwe omhulsels is minder verpakkingsmateriaal nodig.
Het verbeterde assortiment is vanaf deze week in alle winkels verkrijgbaar. Goenee: “We hebben zoveel mogelijk geprobeerd te bundelen om in één keer een heel nieuw assortiment naar buiten te brengen. Daar is veel afstemming met verschillende leveranciers voor nodig geweest. Er zitten ook unieke recepturen tussen, die alleen voor Lidl ontwikkeld zijn. We leggen echt een uniek assortiment neer dat te herkennen is aan de verpakking. De komende periode kun je nog wel af en toe een oude verpakking zien liggen. Dit is een bewuste keuze, want we gooien natuurlijk geen vleesvervangers weg die nog goed zijn.”
Kortingsactie Week Zonder Vlees en Zuivel
Het is zeker geen toeval dat dit assortiment wordt geïntroduceerd een week voor de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Hier is tactisch over nagedacht door Lidl. “We gaan er volop aandacht aanbesteden. Er komt een hele mooie kortingsactie tijdens de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel op al onze vleesvervangers, zodat we klanten dat extra zetje kunnen geven om deze producten te proberen. Het gaat ook terugkomen in al onze marketinguitingen. We gaan richting de klanten erover communiceren, maar zullen het nieuws natuurlijk ook wereldkundig maken via andere kanalen”, aldus Goenee.
Bron: Levensmiddelenkrant