Van Klooster: 'Dirk profiteert van einde C1000'

VELSEN-NOORD – Dirk, Bas en Digros profiteren van het verdwijnen van de C1000-formule. Detailresult-directeur René van Klooster is dan ook uitermate tevreden met de behaalde groei-indexen in 2013. Nu Bas en Digros verdwijnen, krijgt het merk Dirk een prominente rol, vooral in vers.

Joost Agterhoek |

De vraag is Van Klooster al talloze keren gesteld de afgelopen jaren: wanneer gaan Bas en Digros op in Dirk van den Broek? Het antwoord is, nu het dan zover is, simpel: je kan pas werken aan een merk als dat merk er echt staat. En met het succes van het nieuwe formuleconcept, dat in 2012 in de winkel in Amersfoort debuteerde, is de tijd nu rijp, zegt Van Klooster in een interview met Levensmiddelenkrant.

Welke voordelen haalt Detailresult uit deze operatie?
“Administratief en marketingtechnisch kunnen we grote slagen maken als het gaat om kostenbeheersing. Op deze manier heb je ook veel beter de mogelijkheid om exposure te realiseren. Dat zullen we in diverse media dan ook gaan doen. Met drie labels is het probleem dat je niet volledig je merk kan laden. Nu kan dat, onder één naam, met meer resultaat.”

Hoe ver is de uitrol van de nieuwe winkelinrichting?
“Op acht winkels na zijn alle Bas-, Digros- en Dirk-supermarkten omgebouwd. De indexen zijn royaal boven de markt: tussen 103 en 110. De oorzaak van dat effect is tweeledig. De beleving van de consument is dat Dirk wel degelijk heel goedkoop is en, hoewel de portemonnee dunner is, wil men vasthouden aan de A-merken. Dat samen met een kwalitatief hoogwaardig assortiment biedt onderscheid.”

Wat betekent het einde van C1000 voor Dirk?
“We zien dat als winkels worden omgebouwd naar Jumbo, wij daar onze vruchten van plukken. De C1000-consument zit natuurlijk heel dicht bij onze klant. Daar waar we de directe confrontatie aangaan, worden wij er zeker niet slechter van.”

Verwacht u dat Jumbo nog winkels van de hand doet? En biedt dat kansen voor Detailresult?
“Ik verwacht niet dat er nog veel van los gaan komen. Daarbij vraag ik mij af of wij een potentiële verkooppartij zijn voor Jumbo, gezien onze verhouding tot C1000. Als de familie Van Eerd echter wil praten, gaan wij natuurlijk graag aan tafel.”

Naar hoeveel nieuwe winkels wordt dit jaar uitgekeken?
“De handtekening is al gezet onder de opening van zes nieuwe vestigingen in het eerste kwartaal. Ik sluit niet uit dat er in het tweede kwartaal nog vier volgen. Ik ga voor minimaal vijftien winkels erbij in 2014. We concentreren ons op ons kerngebied: een nieuwe winkel in Vlaardingen, twee erbij in Rotterdam en openingen in Nieuwegein en Capelle aan den IJssel.”

Gaat het huismerk 1 de Beste op termijn de formulenaam dragen? En blijven de fancy labels bestaan?
“1 de Beste blijft gehandhaafd als huismerk. We hebben wel de intentie om het merk Dirk op de plank te zetten, enkel voor hele specifieke producten. Logischerwijs ligt de nadruk daarbij op vers. Ik sluit niet uit dat we ook naar semivers gaan kijken. Het zal gaan om, zoals wij ze noemen, de producthelden, die een absolute specifieke waardering krijgen van de klant, op basis van smaak, verpakking en kwaliteit.
Onze drietrapsraket van huismerken, A-merken en fancy labels, verandert niet. De fancy labels spelen juist een hele belangrijke rol in die opbouw. Die zijn namelijk één op één te vergelijken met Aldi en Lidl. En vergelijkbaar willen we op alle vlakken zijn, kwaliteit, prijs en ook assortiment. Daarbij is gebleken dat de consument niks mis vindt met een fancy label, als de kwaliteit goed is. Kijk maar naar de discounters.”

Foto: Diablo Photos

Bron: Levensmiddelenkrant

rene_van_klooster_dirk_bas_digros_samengang_logo_reclame_advertentie_detailresult_directeur_resized_site.jpg