Foto Chantal winkel 2.jpg Chantal Goenee is adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl. “We hebben onder meer de doelstelling geformuleerd dat 25% van onze graanverkopen volkoren moet zijn in 2030.”

Chantal Goenee van Lidl over duurzaamheid en gezondheid

HUIZEN – Bewuste en gezonde voeding zijn twee belangrijke pijlers voor Lidl. “Gezondheid en duurzaamheid moeten hand in hand gaan”, zegt Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij Lidl. Om dit te realiseren heeft de discounter een aantal concrete doelstellingen opgesteld en organiseert de keten ook acties om dit waar te maken. Goenee vertelt hier meer over in een interview met Levensmiddelenkrant .

Rosanne Wormgoor |

Lidl is de eerste retailer die het Planetary Health Diet omarmt. Dit kondigde de supermarkt twee jaar geleden aan. “Dit is een dieet bedacht door wetenschappers om de groeiende wereldbevolking in 2050 op een gezonde manier te voeden. Het is enerzijds belangrijk dat de mensheid genoeg voedingsstoffen en mineralen binnenkrijgt, maar anderzijds dat dit gebeurt binnen de grenzen van de aarde”, legt Goenee uit. Aan de hand hiervan heeft Lidl het internationale doel geformuleerd om 20% groei te realiseren in de verkoop van de productgroepen plantaardige eiwitten, volkorengranen en groente en fruit in 2030 ten opzichte van 2023. Er zijn hiervoor concrete doelstellingen opgesteld. De eerste is dat 60% van de eiwitverkopen plantaardig moet zijn in 2030.

Groente en fruit
Goenee: “Een andere belangrijke productgroep is groente en fruit. Daar moeten we vol op blijven inzetten, want we eten nog steeds niet genoeg groente en fruit. Voor die productgroep hebben we de doelstelling om de omzet van biologisch groente en fruit te verdubbelen in 2026 ten opzichte van 2022. Daarnaast vinden we volkorengranen belangrijk. We zien dat er nog veel witte granen worden gegeten, terwijl volkorengranen veel voedzamer zijn. Er zitten meer vitaminen, mineralen en vezels in. Daarnaast leidt het tot minder verspilling. Daarom is de doelstelling geformuleerd dat 25% van onze graanverkopen volkoren moet zijn in 2030.”

Schijf van Vijf
Los van deze internationale doelstellingen hanteert de discounter in Nederland de doelstelling dat 38% van wat Lidl verkoopt in 2025 afkomstig moet zijn uit de Schijf van Vijf. “De Schijf van Vijf is ontwikkeld op basis van gezondheid, maar deze wordt volgend jaar geüpdatet en zal dan nog meer rekening gaan houden met duurzaamheid”, vertelt de Lidl-adviseur. Waarom de discounter bewuste en gezonde voeding zo belangrijk vindt? “Er komen ontzettend veel klanten bij ons over de vloer. Wekelijks ongeveer zo’n 4,5 miljoen. Daarnaast komt 70% van wat we kopen in Nederland uit de supermarkt. Daarom vinden wij dat je als supermarkt een verantwoordelijkheid hebt als het gaat over bewuste en gezonde voeding.” Een vijfde doelstelling betreft productverbetering. Lidl wil 20% suiker en zout reduceren in eigenmerkproducten in 2025. Volgens Goenee is Lidl tot nu toe de enige supermarkt met een concrete doelstelling op dit gebied.

"Onze bewuste en gezonde producten zijn niet duurder, dat is een weloverwogen keuze"

Bestaande producten verbeteren
Om deze doelstellingen te halen onderneemt de discounter van alles. Allereerst is de supermarkt constant bezig met het toevoegen van nieuwe producten die gezond en bewust zijn, maar ook met het verbeteren van bestaande producten. Recent kwam Lidl met een verbeterd assortiment vleesvervangers. “Daarnaast zorgen we dat prijs geen barrière is om te kiezen voor gezonde en duurzame producten. We hebben een prijsgelijkheidsbeleid voor zowel plantaardige als volkoren producten”, zegt de adviseur duurzaamheid en gezondheid. Twee andere concrete acties van Lidl zijn dat de maaltijdsalades alleen nog maar verkrijgbaar zijn met volkorenpasta en de supermarkt biedt in al haar winkels gratis fruit voor kinderen aan.

Marketingcampagnes
Lidl zet ook in op marketingcampagnes. “We hebben nu al twee jaar de Schijf van Vijf-spaarcampagne gehouden. Hierbij kunnen klanten sparen voor gratis gezonde producten uit de Schijf van Vijf. Daarmee kunnen ze echt kennismaken met gezonde artikelen. Het is heel leuk om te zien dat er actief gespaard wordt tijdens deze campagne. Aan het begin vonden we het wel spannend. Normaal als een supermarkt een spaarcampagne houdt, is dat voor zoiets als glazen of handdoeken. Dit was wel even iets anders. Voor dit jaar zijn we zeker weer aan het kijken naar een herhaling van deze campagne. Dit zijn een paar voorbeelden van wat we doen, maar we ondernemen nog veel meer. We proberen op alle fronten te kijken hoe we de klanten hier stap voor stap in kunnen meenemen”, aldus Goenee.
De vraag blijft altijd of bewuste en gezonde voeding wel iets is dat de consument ook echt wil. Lidl ziet dat klanten gezondheid echt belangrijk vinden. “We zien het belang onder consumenten toenemen. Dat blijkt eveneens uit consumentenonderzoek. Dit doen we onder andere via enquêtes in de app. We vragen ze daarnaast in deze enquêtes bijvoorbeeld of ze bepaalde volkorenproducten of plantaardige producten missen. Op die manier krijgen we input. We blijven in goed contact met onze klanten. Dat is ook nodig. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de klant met een steeds duurzamer en gezonder winkelwagentje naar buiten gaat en daarvoor moet je wel klantonderzoek doen”, meent de adviseur.

Prijsgelijkheidsbeleid
Bij Lidl zijn ze er enorm op tegen dat gezonde en duurzame producten duurder zijn, omdat dit principe het voor consumenten moeilijker maakt om hiervoor te kiezen. “Wij hebben er daarom weloverwogen voor gekozen om onze bewuste en gezonde producten niet duurder te maken”, vertelt Goenee. De inkoopprijzen van die producten liggen op dit moment vaak nog hoger. Daarom moet een supermarkt er bewust voor kiezen deze alsnog voor een lagere prijs aan te bieden. “Zo hebben klanten in ieder geval geen drempel om gezonde en duurzame producten te kopen. Toch bestaat er bij consumenten vaak de perceptie dat die producten duurder zijn. Dit is iets waar wij tegen vechten door er volop over te communiceren.”

Artikel gaat verder onder de foto ↓

PHD en volkoren foto kassaband.jpg
"Het is vooral moeilijk om gezond eten echt sexy te maken"

Wisselwerking
Je verwacht dat het vinden van leveranciers voor bewuste en gezonde voeding misschien moeilijk is, maar volgens Lidl is dit zeker het niet het geval. “Dat is heel grappig, maar je ziet dat leveranciers ook niet onder een steen leven. Die weten heel goed wat voor ontwikkelingen er gaande zijn. Wij worden best vaak zelf door leveranciers benaderd als zij kansen zien om iets gezonder of duurzamer te maken. En we benaderen zelf ook leveranciers. Dat is een mooie wisselwerking. Voor het verbeterde assortiment vleesvervangers hebben we bijvoorbeeld met acht leveranciers samengewerkt. Al die leveranciers denken graag met ons mee. Niet alleen over hoe we een lekker product kunnen ontwikkelen, maar ook over een product met een betere voedingswaarde”, aldus Goenee.

Uitdagingen
Of er nog uitdagingen verbonden zitten aan bewuste en gezonde voeding? “Het is vooral moeilijk om gezond eten echt sexy te maken. Er vinden in het assortiment ontzettend veel innovaties plaats. Je hebt allemaal bijzondere soorten snoep of koek. Soms is het moeilijk om daarvan te winnen met je komkommers en volkoren wraps. Dat is een belangrijke reden waarom we zijn begonnen met de Schijf van Vijf-spaarcampagne. Een andere uitdaging is dat je klanten niet wilt dwingen of belerend wilt overkomen, maar je wilt ze wel een duwtje in de goede richting geven. Daarnaast is het altijd spannend hoe klanten reageren als je iets nieuws doet. Dat hadden we met de Schijf van Vijf-spaarcampagne, maar ook met de volkorenpasta in de maaltijdsalades. Maar tot nu toe zijn de reacties elke keer goed”, vertelt Goenee.

Paradepaardje
Lidl weet zich te onderscheiden met zijn groente- en fruitafdeling volgens de adviseur duurzaamheid en gezondheid. “Klanten komen bij ons voor de goede kwaliteit van groente en fruit en de lage prijs. Dat is wel echt ons paradepaardje. Daarnaast hebben we een groot assortiment eigenmerkproducten. Ruim 90% van wat wij verkopen is eigen merk. We hebben dus veel zelf in de hand en kunnen klanten echt sturen richting die gezonde keuze. We durven grote stappen te zetten en dat wordt gezien”, zegt Goenee.
De komende maanden kunnen we van de supermarkt verwachten dat er mooie stappen gezet gaan worden op het gebied van het volkorenassortiment.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.