PLUS HEMPIE 01.jpg Oud-voetballer Wesley Sneijder ontvangt het eerste Buurthempie van Plus.

Supermarkten spelen in op EK voetbal 2024

NIEUWVEEN – Met nog een week te gaan tot het EK voetbal in Duitsland, komt er langzaam een einde aan de Oranjestilte. Supermarktketens zijn vooralsnog terughoudend met informatie delen over de campagnes die ze gaan doen en de acties op de winkelvloer. Al is wel bekend welke hot items Jumbo en Plus gaan inzetten om voetbalkijkend Nederland te verleiden. Levensmiddelenkrant zet alle EK-acties tot nu toe voor je op een rijtje.

Lisa van der Linden |

Eerst even een terugblik naar het vorige Oranje-spektakel, al kunnen we dat niet helemaal zo noemen. Voor en tijdens het WK in Qatar (2022) kwamen veel misstanden aan het licht. Supermarktketens waren daardoor voorzichtig met campagnes, er werd zelfs voor gekozen om helemaal geen actie te voeren rondom het kampioenschap. Dat is dit jaar anders, zelfs de plannen van 2022 worden uit de kast gehaald.

EK-koorts
Uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 26.000 leden blijkt dat het EK voetbal in Duitsland nog niet leeft onder de mensen. Ruim drie weken voor het kampioenschap gaf 10% aan dat het EK leeft bij hen. Gebrek aan interesse in voetbal of het Nederland Elftal zijn de belangrijkste redenen om niet met het EK bezig te zijn. Anderen vinden het nog te vroeg of zijn ervan overtuigd dat het wel gaat leven als het evenement dichterbij komt. Daarnaast geven twee op de tien mensen aan, bij wie het EK nog niet leeft, dat ze een negatief gevoel hebben overgehouden aan het omstreden WK in Qatar.

Partners
Lidl is dit jaar officieel partner van UEFA EURO 2024 in Duitsland. Levensmiddelenkrant vroeg de discounter naar de campagnes dit jaar. “Lidl wil als retailer haar klanten stimuleren om meer te bewegen en een gezondere keuze te maken op het gebied van eten. De UEFA-campagne is opgesplitst in verschillende campagnes”, laat Marian Verheij, woordvoerder bij Lidl, desgevraagd weten. De eerste campagne is gericht op kinderen: die kunnen zich aanmelden voor het Lidl Kids Team. Dat bestaat uit drie keer elf kinderen in de leeftijd zes tot tien jaar, die tijdens de groepswedstrijden van het Nederlands elftal hand in hand met de voetbalspelers het veld betreden voordat de wedstrijd begint. Daarnaast kan er sinds maandag 3 juni weer worden gespaard voor de welbekende voetbalplaatjes. Qua assortiment staan er ook acties op de planning. Vanuit non-food zal er een assortiment aan Oranjematerialen te koop zijn, met onder andere een UEFA EURO 2024-voetbal en -versieringen om de straat in Oranjesferen te brengen. Vanuit food komt er een tijdelijk Oranje-assortiment in de winkel met onder andere snacks en borrelartikelen.

Uit de kast
Jumbo kon haar plannen van het WK 2022 uit de kast halen: de campagne werd destijds na één avond weer van de buis gehaald. Het was te omstreden in combinatie met alle misstanden in Qatar. De juichspencer die destijds hét Oranjeartikel moest worden, ging de kast in en jawel, hij is er nu weer uitgekomen. Op social media vragen klanten zich af of dit dé juichspencer uit 2022 is. Daarop reageert de formule dat de artikelen destijds uit de winkels zijn gehaald en weggooien zonde is, dus daarom worden zo veel mogelijk klanten dit jaar blij gemaakt met de knaloranje juichspencer.
Ook Plus heeft haar Oranjeartikel van dit EK bekendgemaakt: een Buurthempie. Het eerste exemplaar werd eind mei bij Plus Meeuwsen in Utrecht uitgereikt aan Wesley Sneijder. De oud-Oranjespeler schittert daarnaast in de bijbehorende televisiecommercial met Wesly Bronkhorst en hun hit ‘Ik ben net als jij’. Dit is precies waar het om draait in de EK-campagne van Plus. “We komen allemaal dan wel uit verschillende buurten, maar samen zijn we één. Daarom heeft Plus dit nummer geadopteerd in de campagne rondom het Buurthempie”, laat de formule weten.
Vooralsnog zijn dit de campagnes die bekend zijn bij het ter perse gaan van deze krant, maar andere supermarkten zullen ongetwijfeld nog volgen en hun acties oranje kleuren.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.