Ton van Veen gvo.jpg

Ton van Veen: ‘Jumbo was de focus kwijtgeraakt’

VEGHEL – Koninklijke Jumbo Food Groep heeft het jaar 2024 achter zich gelaten en blikt tevreden terug op de prestaties en resultaten. Dat laat ceo Ton van Veen weten. Hij geeft toe dat Jumbo de focus kwijt was, maar die weer heeft teruggevonden: de klant. In een persbijeenkomst gaat de ceo in op de situatie waarin de Veghelse formule zich bevindt.

Redactie |

De omzet van Jumbo is vorig jaar met 2,7 procent gedaald naar 10,72 miljard euro, ten opzichte van 2023. Van de totale omzet is 10,64 miljard euro consumentenomzet, wat 250 miljoen euro minder is dan een jaar eerder. Het gaat helemaal niet zo slecht met het bedrijf, vindt Van Veen. De weg die de supermarkt onder zijn leiding in 2023 is ingeslagen, geeft moed voor de toekomst. “We waren de focus kwijtgeraakt”, zegt hij. “Het verbod op de verkoop van tabak heeft ons harder geraakt dan andere ketens. Wij waren hierin oververtegenwoordigd. Het heeft ons 400 miljoen euro omzet gekost. En dat is maar een half jaar”, aldus Van Veen. Jumbo geeft aan dat na de correctie van de stop op tabaksverkopen, de omzet met bijna 3% steeg. Het marktaandeel in Nederland van Jumbo is in 2024 gedaald van 21% naar circa 20,5%. Van Veen: “De afgelopen twintig jaar liet Jumbo een mooie groei zien. De laatste twee jaar niet. Dat had te maken met zowel in- als externe factoren. Dan moet je heel dicht bij jezelf gaan zitten, terugkijken en verder gaan.”

Jumbo zoals Jumbo bedoeld is
Jumbo vaart nog altijd de koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’. In het kader daarvan heeft de formule het afgelopen jaar voor ruim 150 miljoen euro prijsverlagingen doorgevoerd. Daarmee wil de keten zich onderscheiden en relevant blijven voor trouwe klanten en nieuwe klanten. “Dat doen we niet alleen met aantoonbaar lagere prijzen, maar we blijven ook verrassen met assortimentsvernieuwingen en onze service. We investeren op allerlei fronten, waaronder ook in duurzaamheid en lokale betrokkenheid. Investeren kunnen we alleen doen door scherp op onze kosten te blijven letten en de Jumbo-organisatie verder te stroomlijnen. Op al deze zaken hebben we in 2024 – met zichtbaar resultaat – onze aandacht en energie gericht. De doorgevoerde maatregelen leveren in totaal 150 miljoen euro aan besparingen op. Om onze organisatie nog sterker te maken, gaan we op dit pad verder. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan het versterken van de basis, waardoor er nu een goed fundament ligt voor verdere groei”, zegt Van Veen. Hij benadrukt dat de klanttevredenheid is toegenomen en dat zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie is gestegen. “Een groot compliment geef ik graag aan alle Jumbo-collega’s, ondernemers en partners die zich hier iedere dag met volle energie voor inzetten”, zegt de ceo van Jumbo.

Samenwerkingen
De prijsverlagingen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd, zijn het resultaat van de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners. Door de scherpe inkoop kon Jumbo waar mogelijk de prijzen van A-merkproducten verlagen. Van Veen: “Uiteindelijk heeft de toetreding ons 150 miljoen euro inkoopvoordeel opgeleverd. We waren de enige supermarkt die nog niet internationaal inkocht. Deze stap hadden we veel eerder moeten nemen.” Wel hebben de stevige prijsonderhandelingen ervoor gezorgd dat sommige producten tijdelijk niet beschikbaar waren. “We hebben nu een hardere inkooplijn. We hadden altijd fijne relaties met fabrikanten, maar die bleken ook vaak dure relaties te zijn”, legt Van Veen uit. “Nu zeggen we dat we wel graag verder willen, dus geef ons de inkoopcondities die de anderen ook krijgen. Hierdoor kopen we nu goedkoper in en kunnen we onze prijsafstand tot de concurrentie serieus vergroten. En voor dit jaar kunnen we daar tientallen miljoenen aan toevoegen.”
Jumbo geeft aan dat het mogelijke hinder voor de klanten wil voorkomen door een passend alternatief aan te bieden, zoals het Jumbo Huismerk. In het kader daarvan: Jumbo introduceerde vorig jaar het nieuwe foodmerk Jumbo’s. De Veghelse keten laat weten dat het merk met veel enthousiasme wordt ontvangen en dit ook terug te zien is in de verkoopvolumes en het aantal herhaalaankopen. Voor dit jaar heeft Jumbo plannen om het aantal producten binnen het merk verder uit te breiden. “Het prijsgat tussen de A-merken en de huismerken is nog nooit zo groot geweest. Dat is een unieke kans voor ons foodmerk. De kwaliteit is net zo hoog en misschien wel hoger dan de A-merken, maar tegen een betere prijs”, zegt Van Veen.

België
Jumbo is in de afgelopen vijf jaar gegroeid in België en is daar inmiddels een gevestigde naam geworden. Er zijn inmiddels 37 winkels in België, waarvan de eerste Foodmarkt in Gent. Jumbo groeide bij de zuiderburen met 22% en realiseerde daar een omzet van 397 miljoen euro. Die groei komt voort uit de eigen winkels en het toenemend aantal zelfstandig ondernemers. 

Hoogtepunten
Jumbo deelt nog meer hoogtepunten: zo bestaat Jumbo Online inmiddels tien jaar en is het omzetaandeel van online bestelde boodschappen licht gestegen naar meer dan 7%. Ook krijgt Jumbo meer ruimte voor haar strategische groei, door het verzelfstandigen van foodserviceformule La Place. 

2025
Van Veen blikt ten slotte nog vooruit naar 2025: “Het is nog niet zeker of we in 2025 een herstel van de markt zullen zien. Daarvoor zijn de economische en politieke omstandigheden nog te onzeker. Wel hebben we bij Jumbo het volste vertrouwen in het sterke fundament dat we de afgelopen twee jaar hebben gelegd, waardoor we vanaf dit jaar weer volop in kunnen en zullen zetten op een hernieuwde groeifase. Met ons aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 gaan we klanten terugwinnen en behouden, nieuwe klanten aan ons binden en daarmee ons marktaandeel weer vergroten. De investeringen die daarvoor nodig zijn realiseren we door te blijven focussen op kostenverlagingen. Met al onze collega’s, ondernemers en partners zijn we er meer dan ooit klaar voor!” 

Hij sluit af met dat hij een rooskleurige toekomst ziet voor het familiebedrijf. “En het zal een familiebedrijf blijven.”

Bron: Levensmiddelenkrant