ROTTERDAM - Plus levert de artikelen voor het winterassortiment in één keer, dus het moment kiezen waarop dat gebeurt, is een kunst. "Van zomerassortiment naar winterassortiment, het is altijd een project op zich", vertelt Stefan Bruins, AGF-medewerker bij Plus Verhoeven.
“Je weet niet precies wat voor weer het is. Breng je het groot, of juist klein, omdat de aardbeien bijvoorbeeld nog groot zijn? Een paar weken terug kwamen de zakken boerenkool, hutspot en verse zuurkool in de bestelregels. Op dat moment was het nog twintig graden en de zon scheen. Toch besloten we meteen mijn koeling – de themakoeling groente - hieraan te besteden.” In de winkel staan twee themakoelingen die qua inhoud meebewegen met bijvoorbeeld het weer, het seizoen of kerst. “De consument bleek, ondanks de goede weersomstandigheden, toch lang te hebben uitgekeken naar een stamppot boerenkool met een rookworst en kuiltje jus.”
Presentatie
“Samen met de manager kruidenierswaren hebben we er een leuke presentatie van gemaakt", legt Bruins uit. “Ook hebben we onze smaakmakertafel aangepakt. Het schappenplan heet ‘smaakmaker’ en daar lagen eerst de uien, granaatappels, mango’s en andere producten voor salades. De saladetafel. Nu hebben we zuurkoolvarianten in mooie baantjes gepresenteerd bij de knoflook en uien.” Ook de plaatsing van de smaakmakertafel is over nagedacht. “Deze staat tegenover onze panklaar koeling om de keuze voor de klant te verfijnen. Heeft iemand boerenkool gekozen, dan is het maar een paar stappen naar de koeling voor de aardappelen erbij.”
Spelletje
Naast de commerciële gedachte gaat Bruins met zijn team een stapje verder. “We hebben de keuze gemaakt om met kleur te spelen en strakke lijnen in de presentatie toe te voegen. Elk product met een barcode hebben we zo geplaatst dat deze niet zichtbaar is. Ook bij producten met een label, is dat label niet te zien. Ik wil zo min mogelijk barcodes en zoveel mogelijk product laten zien. Dit brengt veel rust en maakt de presentatie fijn om naar te kijken. De enige uitzondering daarop zijn de biologische producten. Consumenten die biologisch zoeken, willen dat graag meteen kunnen zien. Dat is het spelletje dat ik graag met de consument speel.” Niet alleen verse en volle schappen dus, maar juist extra verzorging. Is Plus Verhoeven daarom vorig jaar de beste Plus van Nederland geworden? “Jazeker, en we zijn de beste groenteman van Nederland”, reageert de AGF-medewerker vrolijk. “Ik ben van mening dat het de verkopen doet stijgen en hou daar graag aan vast door dit ook aan mijn collega's te vertellen. Laat die koude winterdagen maar komen. Wij zijn er klaar voor”, besluit hij.
Bron: Levensmiddelenkrant