BLEISWIJK/VEGHEL – Waar de ene supermarktketen, met hun klanten, een actie voor de voedselbank afrondt, begint de ander. Klanten van Hoogvliet hebben eind 2024 massaal hun statiegeldbon gedoneerd aan de voedselbank. Jumbo Supermarkten trapt begin 2025 af met een grootschalige donatieactie voor de lokale voedselbanken.
De actie van Hoogvliet heeft een bedrag opgeleverd van maar liefst € 30.000. Hoogvliet doet daar een schepje bovenop en doneert ook nog eens € 15.000. Een symbolische cheque van € 45.000 werd op vrijdag 24 januari 2025 overhandigd aan Paul van Berkel van Voedselbanken Nederland. Jumbo begint met een schenking van duizend boodschappenpakketten ter waarde van in totaal ruim € 50.000. In de komende weken wil Jumbo deze schenking uitbreiden met nog eens duizenden supermarktproducten voor zoveel mogelijk voedselbanken in Nederland.
Inzamelingsacties
In de decembermaand riep Hoogvliet haar klanten op om producten te kopen en deze via het speciale inzamelmeubel aan de lokale voedselbank te doneren. Supermarktmanager Luuk van de Hoogvliet-vestiging aan de Leinweberstraat in Veenendaal: "Met veel trots en passie hebben de Hoogvliet-supermarkten zich ook dit jaar weer ingezet voor de voedselbank. Wij vinden het belangrijk om niet alleen een supermarkt, maar ook een goede buur te zijn in Veenendaal. Wij zijn daarom ontzettend trots op onze klanten die in onze winkels in Veenendaal ruim vijftig volle kratten aan boodschappen hebben gedoneerd!" De uitreiking van de cheque vond plaats in de Hoogvliet supermarkt in Veenendaal. Aan Hoogvliet-supermarktmanagers Justin en Luuk de eer om de cheque met dit prachtige bedrag te overhandigen. De cheque is symbolisch: de lokale voedselbanken ontvangen voor dit bedrag producten voor in de voedselpakketten.
In de komende weken wil Jumbo hun schenking uitbreiden met nog eens duizenden supermarktproducten voor zoveel mogelijk voedselbanken in Nederland. Ook bij hen worden klanten om hulp gevraagd. Sinds begin dit jaar kunnen zij bij Jumbo sparen voor een boodschappenpakket ter waarde van ruim vijftig euro. Klanten kunnen dit pakket voor het eigen gezin gebruiken, of (deels) doneren aan een voedselbank in de buurt. Jumbo-winkels zijn lokaal nauw betrokken bij de buurt en werken vaak samen met lokale voedselbanken, wat de supermarktketen op het idee bracht om vanuit die jarenlange samenwerking, samen met klanten, een extra helpende hand te bieden. De landelijke donatieactie loopt van woensdag 5 februari tot en met woensdag 26 februari.
De buurt verbinden
De voedselbank steunt jaarlijks meer dan 180.000 Nederlanders. Lokale voedselbanken krijgen steeds minder voedseldonaties binnen; een onbedoeld neveneffect van de (goede) strijd tegen voedselverspilling van onder andere supermarkten en producenten. Hoogvliet staat met haar supermarkten midden in de samenleving en zorgde er met deze actie graag voor dat iedereen in de buurt een fijne decembermaand kon hebben. Datzelfde geldt voor Jumbo: “Samen met onze collega’s uit onze winkels gaan we iedere dag voor een betere buurt door klanten, buurtgenoten en partners met elkaar te verbinden. Wij geloven dat we met onder andere voeding een bijdrage kunnen leveren aan de verbinding tussen mensen voor een betere buurt”, aldus Marjolein Verkerk, manager MVO bij Jumbo Supermarkten.”
Het belang
Het belang van hulp aan de Voedselbank is groot. Elke gedoneerde euro aan de voedselbank levert twaalf euro aan maatschappelijke waarde op. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Wat is de sociale impact van Voedselbanken Nederland’, dat is uitgevoerd door Deloitte. Naar aanleiding van de actie van Jumbo legt voorzitter van Voedselbanken Nederland Paul van Berkel uit: ”Voedselbanken Nederland en de aangesloten lokale voedselbanken draaien volledig op donaties en de inzet van vrijwilligers. Dat heeft echt veel impact. Als we voor alle voedseldonaties zouden moeten betalen en alle vrijwilligers zouden vervangen door betaalde krachten, dan zou de maatschappelijke waarde van de investering teruglopen van € 12 naar € 1. Zo belangrijk zijn donaties en de niet aflatende inzet van onze vrijwilligers die zich gemiddeld acht uur per week voor onze organisatie inzetten.”
Bron: Levensmiddelenkrant