20250221-ewaldgeerdink-ah-verzoektomaten-0008-egr54075-cr3-pure11.jpg Foto: Albert Heijn.

Albert Heijn zet belangrijke stappen in duurzaamheid

ZAANDAM – Supermarktketen Albert Heijn geeft in het Duurzaamheidsverslag over 2024 een overzicht van alles wat het op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en sociaal beleid heeft bereikt. Met 1011 winkels in Nederland en een marktaandeel van 37,7% is AH nog steeds de onbetwiste marktleider.

Redactie |

Over het algemeen behaalt Albert Heijn goede resultaten met de inspanningen. Het grootste minpunt is de achterstand die de supermarkt heeft opgelopen in de eiwittransitie. In 2024 hoopte het bedrijf dat 47% van alle verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zouden zijn. Dat is blijven steken op 44,2%, dit is zelfs een afname met 0,3% ten opzichte van 2023. Voor dit jaar geeft het bedrijf aan de geplande 50% niet te gaan halen en dat geeft geen goede hoop voor de afspraken voor 2030, namelijk 60% plantaardige eiwitten.

B Corp
Een hoogtepunt in 2024 was het behalen van de B Corp certificering met een score van 97,9 van maximaal 200. “Dit is een waardevolle erkenning, maar vooral een stimulans om onszelf verder te blijven verbeteren. We realiseren ons dat er nog veel werk te doen is, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen, voedselverspilling en het stimuleren van een gezonde leefstijl. We blijven nieuwsgierig en leergierig, want hoe meer we weten en leren, hoe meer we beseffen wat er allemaal nog mogelijk is”, schrijft ceo Marit van Egmond.

nutri-scorezuivelschap-2.jpg Nutri-Score. Foto: Albert Heijn

Gezondheid
Voor gezonde voeding is de Nutri-Score een belangrijk middel voor consumenten. Bijna een derde van de eigenmerkproducten van AH heeft een Nutri-Score van A of B. Dat houdt in dat die producten een betere samenstelling hebben dan producten met een score van C, D of E. De Healthy Living Score, het percentage dat aangeeft hoeveel van de totale verkoop van de eigenmerkproducten bestaat uit producten met Nutri-Score A of B, kwam uit op 48,8%. Dat was 0,8% hoger dan de raming, maar minder dan de 55,7% in 2023. De daling is te wijden aan de nieuwe berekening van de Nutri-Score waardoor minder producten hoog scoren.

In het kader van de Nationale Aanpak Product Verbetering werd in samenspraak met brancheverenigingen en leveranciers gekeken naar de recepturen. Hierin werden grote stappen gezet op het gebied van zout-, suiker- en vetreductie. Dat resulteerde in de verkoop van 70.000 kilo minder zout, 287.00 kilo minder suiker en 240.000 kilo minder verzadigd vet.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

brood-alle.png Er zit minder zout in het brood. Foto: Albert Heijn.

Duurzaamheid
Er werden door Albert Heijn flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Met bijna 1900 biologische producten is AH naar eigen zeggen de grootste aanbieder van biologische voeding. Het verkoopaandeel biologische producten stijgt, maar langzaam en is nu 9,1%. Het eigenmerk met plantaardige producten, AH Terra, is uitgebreid met vijftig nieuwe producten. Dat heeft niet kunnen voorkomen dat de supermarkt achterloopt met de eiwittransitie.

Door verschillende maatregelen, bijvoorbeeld het gebruik van plastic zakjes in plaats van bakjes en het gebruik van dunner materiaal, heeft het bedrijf 21,5 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruikt. Door betere processen is de voedselverspilling verminderd met 1,3 miljoen kilo. Hierdoor is er minder voedsel, dat wel geschikt was voor consumptie, gedoneerd aan de Voedselbanken. 

Klimaat
De uitstoot van broeikasgassen heeft voortdurende aandacht. Niet alleen van Albert Heijn, maar ook van de politiek en het publiek. Uit de rapportage blijkt dat van alle uitstoot er slechts 0,3% afkomstig is van de eigen operatie, dus in scope 1 en 2. Vrijwel alle uitstoot, 99,7%, komt uit de toeleveringsketen en vond plaats nadat de producten de winkels hebben verlaten. Deze scope 3 bevat onder andere het produceren van de producten, het transport, maar ook het bereiden van maaltijden door klanten van de supermarkt.

De doelstellingen voor de eigen uitstoot, 50% vermindering ten opzichte van 2018 in 2030, is al gerealiseerd. Voor scope 3 is de doelstelling 45% in 2030. In 2040 moeten scope 1 en 2 op Net Zero staan en in 2050 moet ook scope 3 hieraan voldoen. Hiervoor is een verregaande samenwerking met alle ketenpartners nodig.

Artikel gaat verder onder de foto ↓

ahonline-xlarticle11.png Herbruikbaar groente- en fruitzakje. Foto: Albert Heijn.

Sociaal
Bij Albert Heijn werken 125.000 mensen, waarvan iets meer dan de helft vrouwen. In de leidinggevende rollen zijn mannen nog wel iets in de meerderheid, maar de afgelopen jaren is het percentage wel gedaald. Meer dan de helft van de medewerkers is twintig jaar of jonger.

Albert Heijn steunt al vele jaren Voedselbanken Nederland. In geld werden de voedselbanken met bijna 239 duizend euro gesteund. Daarnaast werden bijna vier miljoen producten gedoneerd met een waarde van iets minder dan vijf miljoen euro. Via inzamelingsacties werden er nog eens 595.000 producten aan de voedselbanken overgedragen. Andere organisaties, zoals Pink Ribbon, Rode Kruis en Resto van Harte werden ook financieel gesteund.

Van Egmond: “Het verbeteren van onze eet- en leefgewoontes is een stapsgewijs proces. Ik geloof daarbij in evolutie in plaats van revolutie. Waarin het – met de uitdagingen die letterlijk en figuurlijk op ons bord liggen – draait om een positieve stimulans. Ik zie het als mijn rol om iedereen mee te nemen op onze reis. Door te helpen met vragen als ‘Hoe maak je uit alle opties de meest verstandige keuze?’ of ‘Hoe zorg je ervoor dat je lekker in je vel komt te zitten?’. Vragen die steeds prominenter worden gesteld door klanten. Want onze klanten willen beter eten, gezonder leven en verduurzamen, maar willen niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Wij willen daarbij dan ook de vertrouwde partner zijn: inspirerend, ondersteunend en richtinggevend.”

Het uitgebreide Duurzaamheidsverslag 2024 van Albert Heijn vind je hier.

Bron: Levensmiddelenkrant