coalitie.jpg v.l.n.r.: Patrick Crijns (PVV), Wieke Paulusma (D66), Mariska Rikkers-Oosterkamp (BBB), Elke Slagt-Tichelman (GroenLinks-PvdA), Suzanne van der Pijll (namens de coalitie), Judith Tielen (VVD), Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA), Wessel Luken (CBL).

Food-coalitie roept kabinet op Nutri-Score effectiever te maken

DEN HAAG – Het kabinet wordt gevraagd om maatregelen om de effectiviteit van Nutri-Score te vergroten. Een brede coalitie uit de retail, foodservice, voedselproductie en wetenschap pleit voor versterking van het voedselkeuzelogo.

Redactie |

De coalitie vraagt het kabinet drie maatregelen te nemen om dit doel te bereiken. Er moet meer consumentenvoorlichting komen door een vervolg op de publiekscampagne 'Kijk, vergelijk & kies'. Ook moet er een platform komen waar praktijkvoorbeelden binnen de voedingssector kunnen worden gedeeld om zo de implementatie van Nutri-Score te versnellen en effectiever te maken. Als laatste is er de roep om het logo binnen de Europese Unie verplicht te stellen op alle verpakkingen. Dit zou de transparantie bevorderen en bedrijven aanmoedigen hun recepturen te verbeteren om zo een betere score te krijgen.

Debat
Op 24 april is er in de Tweede Kamer een commissiedebat Leefstijlpreventie. In aanloop is er een petitie aan de Kamercommissie en staatssecretaris Karremans overhandigd. Hierin wordt de gezamenlijke inzet benadrukt die de effectiviteit van het systeem moet vergroten om verder te bouwen aan een gezondere voedselomgeving.

Betere keuze
“Ons voedingssysteem is zeer complex en een perfect voedselkeuzelogo bestaat niet, maar Nutri-Score komt een heel eind. Het logo helpt consumenten bij een betere keuze en stimuleert voedselbedrijven gezondere producten te produceren”, aldus woordvoerder Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners, namens de coalitie. “Bovendien is Nutri-Score een sterke drijfveer voor productverbetering.”

De petitie is ondertekend door Albert Heijn, Albron, Aldi, Bobeldijk, Bonduelle, CBL, Hak, Iglo, Jumbo, Lidl, Nestlé, Plus, Superunie, Vion en Koert van Ittersum, Professor of Marketing and Consumer Well-Being en Rijksuniversiteit Groningen.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops