BERLIJN – Bij Hellofresh gaat de komende jaren de aandacht uit naar de kant-en-klare maaltijden. Dat is nodig omdat het bedrijf het afgelopen kwartaal de omzet in maaltijdboxen zag dalen en voor kant-en-klaar hard zag stijgen.
Ten opzichten van het derde kwartaal vorig jaar verloor Hellofresh bijna 10% aan omzet op de maaltijdboxen. De kant-en-klare maaltijden stegen echter hard met een omzetstijging van bijna 40%. “De grootste groeimotor voor Hellofresh Group in de komende drie jaar, zowel wat betreft omzet als winst, zal onze categorie kant-en-klare maaltijden zijn. Op dit moment zijn we al marktleider op het gebied van kant-en-klare maaltijden in de VS en we hebben het product, de technologie en de productiemogelijkheden ontwikkeld om nog veel meer mensen over de hele wereld te bereiken met onze kant-en-klare producten,” schrijft ceo Dominik Richter in het kwartaalbericht.
Afname orders
De totale omzet van Hellofresh steeg van 1,8 miljard euro in het derde kwartaal van 2023 tot 1,83 miljard euro in het derde kwartaal van 2024. Dat resulteerde in een winst voor aftrek van alle kosten van 72 miljoen euro. Een afname in het totale aantal orders en het aantal bezorgde maaltijden van rond de 2% werd gecompenseerd door een hoger gemiddeld orderbedrag.
Dat er winst gemaakt wordt komt door een “gedisciplineerde focus op het behalen van een sterk rendement op investeringen in marketinguitgaven”, schrijft het bedrijf. In het vierde kwartaal zal Hellofresh minder uitgeven aan marketing dan vorig jaar. Het doel is minder, maar wel meer winstgevende klanten. Als een gevolg daarvan stelt het bedrijf de inkomstenstijging bij van tussen de 2% en 8% nu, naar tussen de 1,0% en 1,7%. De verwachte winst wordt voor 2024 geschat op tussen de 360 miljoen en 400 miljoen euro.
Bron: Levensmiddelenkrant