HANGZHOU, CHINA – Webwinkelgigant Alibaba heeft de grootste omzetgroei over het laatste kwartaal gerealiseerd sinds de beursgang in 2014. Onderdeel van de 59 procent plus is de toegenomen verkoop van levensmiddelen, waar Alibaba zich nog meer op gaat toeleggen.
Het bedrijf van de Chinese ondernemer Jack Ma gaf na de bekendmaking van de nieuwste kwartaalresultaten donderdag aan meer producten voor dagelijks gebruik te willen verkopen, schrijft het FD. Over het laatste kwartaal realiseerde Alibaba 4,84 miljard dollar omzet. De winst lag 77 procent lager in vergelijking met vorig jaar, maar dat is toe te schrijven aan een eenmalige meevaller.
Concurrentie
De keuze van Alibaba om zich op supermarktproducten te focussen, betekent flinke concurrentie voor fabrikanten als Procter & Gamble en Unilever. Deze en andere fabrikanten hebben overigens wel een webshop op een van de platforms van Alibaba, net als Albert Heijn en Spar. Dit wil het Chinese bedrijf vooralsnog in haar eigen land gaan doen, maar Ma heeft al eerder aangegeven groei buiten de Chinese landsgrenzen te willen, waar hij binnen tien jaar de helft van de omzet vandaan wil halen, aldus de krant.
Bron: FD/Levensmiddelenkrant