Ontwerp zonder titel (20).jpg

Eerste Beter voor Natuur & Boer zuivel van Melkunie

UTRECHT – De eerste zuivelproducten van Melkunie met het Beter voor Natuur & Boer-keurmerk liggen nu in de winkel. De melk en karnemelk bijten het spits af voor zuivelfabrikant Arla Foods. Binnenkort wordt het assortiment met het keurmerk uitgebreid met Melkunie-yoghurt.

Redactie |

Oorspronkelijk was het keurmerk opgezet door Albert Heijn voor hun huismerken. Boeren die meededen werden gecompenseerd voor de extra inspanningen die zij deden. In maart 2023 kondigde AH aan het keurmerk open te willen zetten voor andere partijen. In november van dat jaar voldeed het keurmerk aan de eisen voor een Topkeurmerk van Milieu Centraal en werd de onafhankelijke Stichting Beter voor Natuur & Boer opgericht.

Belangrijke stap
De ambitie van Arla is om voorop te lopen als het gaat om duurzame zuivel. In 2026 zullen daarom ook andere producten zoals vla, pap en Melkunie Breaker het keurmerk krijgen. Esther Tromp-Strijdveen, senior vice president van Arla Foods Nederland, België en Frankrijk is blij met deze stap. “Door met producten van Melkunie over te gaan naar het Beter voor Natuur & Boer-keurmerk zetten we een belangrijke stap op het gebied van duurzaamheid, klimaat en dierenwelzijn. En minstens zo belangrijk: we bieden boeren toekomstperspectief. Ik kijk ernaar uit om ook de rest van het Melkunie-assortiment de komende tijd naar het Beter voor Natuur & Boer-keurmerk over te zetten.”

Duurzaamheidspremie
Arla-boeren die meedoen aan het keurmerk ontvangen een duurzaamheidspremie bovenop de melkprijs. Die premie wordt vastgesteld door de stichting. Boeren die de overstap willen maken krijgen hulp van Arla in de vorm advies en hulp bij het papierwerk. Melkveehouders die willen leveren onder het Beter voor Natuur & Boer-keurmerk krijgen de garantie dat Arla minstens drie jaar melk afneemt tegen de desbetreffende premie.

Bron: Levensmiddelenkrant