UTRECHT – Supermarktketen Plus lijdt voor het tweede jaar op rij een groot verlies. Het nettoresultaat over 2024 van -53 miljoen euro (-31 miljoen euro in 2023) is geheel toe te schrijven aan de nog lopende reorganisatie na de fusie met Coop.
Plus heeft zich vooraf verkeken op de complexiteit van de integratie tussen Plus en Coop. Er is een nieuw plan dat zich richt op één krachtige formule, een modern IT-landschap en een compacter en slagvaardiger servicekantoor, schrijft het bedrijf bij de presentatie van de jaarcijfers over 2024.
Keuzes
Aart van Haren, algemeen directeur: “De duidelijke keuzes die we in 2024 hebben gemaakt dienen als basis voor een gezonde toekomst en het verstevigen van ons Plus-merk. Er komt daarmee hernieuwde focus en aandacht voor commercie en natuurlijk onze klanten. En er is weer ruimte om de unieke aspecten van Plus zichtbaar te maken, zoals het waarmaken van onze duurzaamheidsambities en het centraal zetten van lokaal ondernemerschap. Dat is namelijk de kern van ons bedrijf.”
Plus investeerde 15,4 miljoen euro in het ombouwen van zeventien Coop-winkels. De sluiting en voorbereiding van nieuwe distributiecentra kostte het bedrijf nog eens 11,5 miljoen euro. De kosten van de integratie van de twee fusiebedrijven, de overdracht van Coop-winkels aan derden en de reorganisatie drukte met 24,7 miljoen euro op de begroting.
Tevreden
Douwe Snel, financieel directeur: “We laten de fusiejaren nu duidelijk achter ons. In 2024 zijn veel investeringen gedaan die leiden tot een nieuw perspectief voor Plus en haar ondernemers. Het verloop van de fusie is complexer gebleken dan vooraf gedacht, in weerbarstige omstandigheden. De transitie-investeringen, de integratie van het logistieke netwerk en de afbouw van Coop, maar ook het omzetverlies door het stoppen met de verkoop van tabak, drukten zichtbaar op ons financiële resultaat. Deze investeringen waren echter noodzakelijk om ons versneld en met focus weer naar één formule te werken. Daarbij zijn we tevreden over de autonome omzet van de Plus-formule in de markt. Een prestatie van formaat, die ons trots maakt en energie geeft om vanaf nu volle focus op de Plus-formule te gaan leggen. In de tweede helft van 2025 laten we de eenmalige kosten en de focus op de fusie achter ons. In financiële zin is het eindpunt van de fusie dan in zicht. In de cijfers van 2025 zullen de effecten van de fusie nog wel zichtbaar zijn.”
Bron: Levensmiddelenkrant