Kleine Jumbo pakt uit met slagerij

APELDOORN – FOTOREPORTAGE - Supermarktondernemer Wouter van de Bunt opende deze week de eerste Jumbo in Apeldoorn. In zijn marktgebied zitten alle grote concurrenten, daarom zoekt Van de Bunt onderscheid in veel vers en een hoge service.  

Peter Smit |

Meer foto's onderaan dit artikel.

De overgang van de C1000 aan het Schubertplein in Apeldoorn naar Jumbo stond al enige tijd vast. Toen Wouter van de Bunt hoorde dat de ondernemer zijn winkel had verkocht aan de Veghelse organisatie was hij er als de kippen bij om de winkel over te nemen. Met Jumbo was hij er snel uit. Zijn Super de Boer in Brummen ging 2,5 jaar geleden al om naar de gele formule en de familie Van Eerd ging in Apeldoorn maar wat graag van start met een ervaren Jumbo-ondernemer.

Uitdaging
Albert Heijn en DekaMarkt hebben in Apeldoorn sterke posities. Het marktgebied van de nieuwe Jumbo telt daarnaast een Aldi, twee Dirk van den Broek-supers en twee Lidls. Dat is een uitdaging, zegt Van de Bunt. “Alle smaken zijn hier vertegenwoordigd, met Jumbo voeg ik er eentje toe. Elke dag lage prijzen, de 7 Zekerheden en de hoge service stellen ons in staat het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie. In Brummen heb ik al 2,5 jaar ervaring met de Jumbo-formule en dat zal ik doorvertalen naar mijn Apeldoornse winkel. Wij gaan ook hier van onze klanten fans maken.”

Actieaandeel
Met 900 m2 vvo wordt de Jumbo niet groter dan de C1000 die Van de Bunt overnam. “Wel gebruiken we die ruimte veel beter. Ik ga uitpakken met veel vers. De C1000 was vooral een kw-supermarkt. Het zou mooi zijn als we in eerste instantie de omzet gelijk weten te houden. Door een hoger aandeel vers wil ik het rendement verbeteren. Het actieaandeel van deze C1000 lag onder het gemiddelde van de formule. Ik verwacht dan ook niet veel omzet kwijt te raken aan actielopers die wegblijven.”

Slagerij
In de oorspronkelijk ombouwplannen was voor deze Jumbo-supermarkt een afdeling met uitsluitend voorverpakt vlees ingetekend. Op verzoek van Van de Bunt werd dat een kleine, maar volwaardige slagerij waar hij zelf ook vlees kan verwerken en verpakken. “Wil ik me onderscheiden van de andere supermarkten dan moet ik dat met service doen. Alle omliggende concurrenten hebben geen slagerij, hiermee maak ik het verschil.”

Nieuw
De afgelopen woensdag geopende Jumbo toont ook nieuwe elementen die de organisatie inmiddels standaard doorvoert bij het ombouwen van C1000-supermarkten. Zo is de signing boven de slagerij, de agf- en de broodafdeling vernieuwd in een stijl die is afgeleid van de Jumbo Foodmarkt. Naast de bekende kopstellingen met de Extra Goedkoop-aanbiedingen staan er grenzend aan het versplein ook twee actiekopen met Openingsdeals. Later - na de openingsweek - komen hier reguliere acties te staan. De wijnschappen die Jumbo in Apeldoorn plaatste behoren eveneens tot de nieuwe standaard van de formule.

Plein
De verbouwing van de supermarkt heeft Van de Bunt aangegrepen om de voorgevel van het pand open te maken. Hierdoor is de winkel al van verre te herkennen als een Jumbo-supermarkt. Met zijn tweede winkel hoopt de ondernemer bij te dragen aan de versterking van het omliggende Schubertplein, het oudste winkelcentrum van Apeldoorn. Een groter versaanbod zal de buurtbewoners aanspreken, verwacht de ondernemer. “Het inkomen in dit deel van Apeldoorn- Zuid ligt iets onder het landelijk gemiddeld. De mensen hier houden echter wel van goede spullen en lekker eten. Dat zie je ook aan de andere winkels op het Schubertplein. Hier zitten nog veel zelfstandigen: een bloemist, een slijter, een schoenenzaak. Zelf wil ik de wauw-factor creëren waarmee we ons op assortimentsgebied onderscheiden van een formule als Lidl.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant

01_jumbo_van_de_bunt_apeldoorn-a840x630.jpg