VEGHEL/ZAANDAM - In alle productgroepen zien we het voorbijkomen: proteïne. Van kaas en yoghurt tot chips. Levensmiddelenkrant vraagt zich af hoe populair proteïnerijke producten en sportvoeding nu écht zijn en hoever kun je als supermarkt gaan in zo’n specifiek segment? Niels Slootweg, woordvoerder bij Albert Heijn, en Eunice Koekkoek, senior woordvoerder bij Jumbo, geven de antwoorden.
Dat het vooral in het zuivelschap heel populair is en geen social hype, blijkt wel uit het snelgroeiende aanbod aan producten. Koekkoek licht toe: “Zuivel bevat van nature proteïne en veel klanten willen graag hun eiwitinname vergroten met zuivelproducten. De afgelopen twee jaar heeft met name deze categorie een vlucht genomen. Jumbo heeft nu meer dan vijftig verschillende zuivelproducten in het proteïnerijke assortiment. Sinds kort bieden we ook volledig plantaardige alternatieven in deze categorie en dit zullen we later dit jaar verder uitbreiden.”
Ook het proteïneassortiment van Albert Heijn is aanzienlijk gegroeid. Slootweg: “Recent hebben we bijna honderd nieuwe producten toegevoegd aan ons zuivelaanbod met eiwitrijke of plantaardige alternatieven binnen dit assortiment. We zetten daarmee in op verdere versnelling van de eiwittransitie, onder anderen met de introductie van plantaardige sportzuivel onder het eigen merk AH Terra Protein.”
Sportvoedingsproducten
Beide woordvoerders zijn het erover eens dat ook de behoefte aan sportvoeding toeneemt, waarbij Albert Heijn een nieuwe gezondheidslijn in aanbouw heeft. “Recent hebben we ons aanbod in sportzuivel verder uitgebreid met betaalbare innovaties zoals verse kwarkbars en diverse exclusieve A-merkproducten”, aldus Slootweg. “Ook gaan we bouwen aan een nieuw segment Gut Health waarbij we inspelen op de toenemende vraag van consumenten naar producten die een positieve bijdrage hebben aan de darmgezondheid.”
Sportmeter
Jumbo is in 2023 om die reden al gestart met Muscle Meat sportmaaltijden. “Dit zijn maaltijden die gericht zijn op spieropbouw en vetverlies. Dit zijn succesvolle producten in het assortiment en dat hebben we uitgebreid met nog eens zeventien verschillende maaltijden”, informeert Koekkoek. Een jaar eerder lanceerde Jumbo al sportvoeding onder het eigen huismerk, inmiddels in 2024 gegroeid tot twaalf producten. Deze zijn bij ongeveer de helft van de Jumbo-winkels te vinden in de zogenaamde sportmeter. “Daar ligt alle sportvoeding op het schap, zoals eiwitrepen en -shakes van A-merken en ons huismerk. We hebben ook producten voor duursporters, zoals isotone drinks en energy gels, die bijdragen aan het energieniveau. De sportmeter is een succes en daarom zijn we van plan om dit uit te breiden naar alle winkels.”
Verdere ontwikkelingen
Tot slot zijn beide supermarktgiganten druk bezig met verdere ontwikkelingen, ook op andere gebieden. Koekkoek: “Jumbo is ook elders met ‘eiwitrijke’ varianten bezig, denk bijvoorbeeld aan ontbijtgranen.”
Slootweg meldt dat naast de genoemde introducties nog veel meer nieuws te vertellen is. “Dit alles laten we binnenkort zien met de lancering van het eerste magazine volledig gericht op plantaardige zuivel, met veel inspiratie en scherpe aanbiedingen, zowel op de winkelvloer als online.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.