iStock-1127445192.jpg

Achtergrond

ING: Uitdagende vooruitzichten voor retail

AMSTERDAM – Hogere kosten die niet altijd in zijn geheel aan de consument kunnen worden doorberekend. Een weer dalend consumentenvertrouwen maar tevens verbeterde koopkracht waardoor consumentenbestedingen vooral in de non-food en e-commerce toenemen. Het blijven volgens ING Research ook dit jaar nog uitdagende tijden voor de retail.

Redactie |

In het vooruitzicht retail schetst de bank de verwachtingen voor de rest van dit jaar en 2025. Zo wordt er verwacht dat consumenten in 2024 meer uitgeven aan persoonlijke verzorging en schoenen dan aan woninginrichting. Ook verwacht de bank voor dit jaar opnieuw meer faillissementen en dan met name in non-food. Voor dit jaar wordt daar een omzetgroei van drie procent verwacht. De fashionbranche heeft vooral in het middensegment last van de goedkopere ketens als Primark en H&M, de goedkope online retailers als Shein en Temu en de tweedehandsmarkt.

Food
"In het foodsegment krimpt de omzet dit jaar naar verwachting met 1,5%”, stelt Thijs Geijer, sectoreconoom Food bij ING Research. “Door het tabaksverbod dat per 1 juli jongstleden is ingegaan, verliezen supermarkten in 2024 circa 1,7 miljard euro omzet, waardoor bij supermarkten dit jaar voor het eerst in twintig jaar sprake is van omzetkrimp. De tabaksomzet verschuift naar shops van tankstations, tabaks- en gemakzaken en winkels over de grens. Doordat de invoering van het tabaksverbod halverwege het jaar plaatsvindt, zal dit ook in 2025 nog doorwerken in de omzet van supermarkten.”

E-commerce
Voor de online retail verwacht ING Research een omzetgroei van acht procent. De multichannelers, die naast een webshop ook stenen winkels hebben, doen het minder goed dan de pure online winkels. Dat komt bij de multichannelers voornamelijk door een verschuiving van hun eigen klanten die nu relatief wat meer naar de winkel komen in plaats van producten online te bestellen in de webwinkel. De bank verwacht wel een verdere verschuiving van fysiek naar het onlineverkoopkanaal. Dat komt niet alleen door de waardering van consumenten voor het gemak maar ook door het vaak uitgebreidere assortiment in de online winkels van multichannelers.

De stijgende kosten voor huur, personeel en de stijgende accijnzen zorgen voor prijsverhogingen. Slechts een kwart van de ondernemers geeft aan die stijgende kosten grotendeels te kunnen doorberekenen aan de consument. Bij het overgrote deel van de retailers komen de prijsverhogingen dus ten laste van de winstmarge. Dit leidt tot een verslechtering van de financiële positie van de retailers en geeft minder ruimte om te investeren.

Winkelstraat
“De winkelstraat verkeert al langere tijd in zwaar weer”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research. “Onder meer vanwege de slechte financiële positie blijven investeringen in personeel en winkelvernieuwing uit. Daarnaast krijgen winkeliers steeds vaker te maken met concurrentie vanuit de groothandel, die via het onlinekanaal direct aan de consument verkoopt. De levensvatbaarheid van een toenemend aantal winkels komt door al deze ontwikkelingen verder onder druk te staan. Het is dan ook geen verrassing dat de faillissementen sinds vorig jaar oplopen. De verwachting is dat het aantal bedrijfsbeëindigingen en faillissementen in de detailhandel, en dan hoofdzakelijk in non-food, dit jaar hoger uitvalt dan in 2023.”

Bron: Levensmiddelenkrant