WOERDEN – Vorige week gaf de minister van Economische Zaken aan te snappen dat mensen zich een ongeluk schrikken bij het afrekenen van boodschappen. Dit zou kunnen impliceren dat supermarkten de grote winnaar zijn van de hoge prijzen. Het Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandige supermarktondernemers, vindt nuance op zijn plaats.
Het Vakcentrum schrijft in een reactie op de uitspraak van de minister dat de indruk kan ontstaan dat supermarkten profiteren van de hoge prijzen, maar dat de cijfers en de ontwikkelingen in de branche een andere beeld laten zien. Het hoofdbestuur van het Vakcentrum zou graag zien dat het beter in kaart wordt gebracht. Uit onderzoek van EFMI, het Erasmus Food Management Instituut, zijn de winstmarges van supermarktorganisaties de afgelopen jaren drastisch afgenomen, van gemiddeld 3,1% naar 1,5%. Hierdoor staan de winstgevendheid en investeringen onder druk bij zowel de grote supermarktorganisaties als de zelfstandige supermarktondernemers.
Niet handig
“Dat de minister snapt dat klanten schrikken bij de kassa, is wellicht logisch, maar niet handig” zo reageert Patricia Hoogstraaten, directeur van het Vakcentrum. “Zo krijgen we geen goed beeld van de situatie. Supermarktondernemers doen hun uiterste best om, in een zeer competitieve markt, hun klanten zo goed mogelijk te bedienen. Daarbij horen we ook dat niet alle prijsstijgingen waarmee ze worden geconfronteerd, ook aan de klanten worden doorberekend. Als we alleen naar de supermarkt wijzen, zien we onvoldoende de echte oorzaken. En laten we niet vergeten dat de overheid via accijnzen en verkoopbeperkingen ook een grote invloed hebben op de rendementen van onze leden.”
Externe factoren
Het Vakcentrum geeft aan dat voornamelijk externe factoren de oorzaak zijn van de stijgende prijzen. Hogere grondstofprijzen, gestegen huurkosten en toenemende loonkosten, zijn daar onderdeel van. Producenten hebben de kosten doorberekend aan de supermarkten, die volgens het Vakcentrum geen andere keuze hadden om op hun beurt de kosten gedeeltelijk door te berekenen aan de consument. In totaal zijn de voedselprijzen sinds 2022 met acht procent gestegen en zijn consumenten prijsbewuster geworden. De stijging in percentage van consumenten die zich laat leiden door aanbiedingen, gestegen van 25% naar 43%, drukt zwaar op de marges.
Volgens het Vakcentrum zit het grootste deel van de kosten van supermarkten in de inkoop bij producenten. De brancheorganisatie vindt het logisch dat consumenten de stijgende prijzen merken bij de kassa, maar wil dat iedereen begrijpt dat supermarkten vaak niet de directe veroorzaker daarvan zijn. De hele keten speelt hierin een rol. Als het nodig is om in te grijpen, moet dan ook de hele keten doorgelicht worden, zo stelt het Vakcentrum.
Bron: Levensmiddelenkrant