NIEUWVEEN – Albert Heijn-ceo Marit van Egmond neemt na een periode van 28 jaar afscheid bij Ahold Delhaize. Ze was zes jaar ceo en heeft daarvoor verschillende andere functies bekleed. 30 april is haar laatste werkdag en de procedure voor opvolging is gestart. Levensmiddelenkrant heeft AH-ondernemer Han Bouwens en retaildeskundige Erik Hemmes om een reactie gevraagd.
Hemmes was in eerste instantie enorm verbaasd toen hij het nieuws hoorde. “Er waren geen signalen dat dit zou gebeuren. Ik had het niet zien aankomen. Er waren geen grote veranderingen. De enige verandering die ik kan bedenken is dat Wouter Kolk opstapte, waardoor er een nieuw lid van de Raad van Bestuur is. Ook kan ik me voorstellen dat ze vooruitkijkend zegt van: ‘ik heb het prima voor elkaar hier bij Albert Heijn, maar hoelang blijf ik hier nog'. De mogelijkheden voor verdere groei zijn beperkt, tenzij ze naar de Raad van Bestuur gaat, maar dat zouden we al hebben gehoord.”
Commissaris
De retaildeskundige heeft geen idee wat Van Egmond na haar vertrek zal doen. Hij wijst erop dat Van Egmond op LinkedIn heeft staan dat ze de Commissarissencyclus bij Nyenrode heeft afgerond. “Daar is ze theoretisch dus ook voor klaargestoomd en dat kan een invulling zijn. Je kan bij verschillende bedrijven commissaris worden en dan hoeft ze niet zo hard te werken als nu. Je verdient wel iets minder, maar nog steeds heel veel.”
Voor de opvolging stelt Hemmes de vraag of er iemand vanuit Albert Heijn geschikt is of dat er iemand van buiten moet komen. “Historisch gezien komen opvolgers meestal van binnen de organisatie, dus mogelijk moeten we naar de huidige directieleden kijken. Het zou ook kunnen dat er iemand terugkomt die vroeger bij Albert Heijn werkte.”
Volgend hoofdstuk
Op LinkedIn zegt Van Egmond: ‘Bij een volgend hoofdstuk hoort een nieuwe leider.’ Dit roept de vraag op wat dit nieuwe hoofdstuk precies inhoudt. “Onder leiding van Marit is er een strategie ontwikkeld die vooral gericht is op duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid, gezond eten, NutriScore en andere labels. Het volgende hoofdstuk lijkt zich te richten op de vraag: ‘hoe presenteren we ons naar buiten toe op het gebied van prijsperceptie’. Albert Heijn legt al een tijdje de nadruk op lage prijzen, en de communicatie hierover wordt steeds meer. Producten die zeer voordelig zijn, worden in lichtblauw gepresenteerd en zijn regelmatig op displays te zien. Hiermee wil Albert Heijn het imago versterken van een betaalbare formule, en dat doen ze zeer effectief.”
Het vertrek van Van Egmond komt na drie andere leiders die ook vetrokken zijn: Ton van Veen (ceo-Jumbo), John van der Ent (ceo-Spar) en Marcel Oosterwijk (algemeen directeur bij Lidl). “Dat is heel toevallig”, zegt Hemmes. “Maar daar zit geen verband tussen, hoor. Het is niet alsof die allemaal met elkaar thee zitten te drinken en dan gezamenlijk afspreken om op te stappen.”
Onverwachts
Bouwens kwam vanochtend achter het nieuws via LinkedIn. “Ik had het helemaal niet zien aankomen, maar het verbaast me ook niet. Ze stopt op haar hoogtepunt. Ze heeft het hartstikke goed gedaan de afgelopen zes jaar. Het is volgens mij best gebruikelijk bij Ahold Delhaize dat mensen na enkele jaren op een vaste positie verder kijken naar hun eigen ontwikkeling en doen wat goed is voor de doorstroming binnen het bedrijf. Er komt altijd weer een goede voor terug. Ze hebben een soort reservebank volgens mij”, lacht Bouwens.
De AH-ondernemer spreekt vol lof over Van Egmond. “Ze heeft het heel goed gedaan. Ze heeft ons door corona heen geloodst en de wederopbouw na corona. Ook heeft ze veel gedaan op het gebied van personeelsuitdagingen en Gen Z. Ze heeft eveneens gezond eten op de kaart gezet; minder koolhydraten, minder suiker et cetera. Ze heeft Albert Heijn nog sterker gemaakt. Kijk maar hoe vertrouwd en krachtig AH de laatste jaren in de markt staat, vooral bij de nieuwe generatie. Dat is te danken aan haar leiderschap. Ook voor de oudere klanten heeft ze het sterke imago van AH verder versterkt. Ik bewonder wat ze heeft bereikt, altijd met veel wijsheid.”
Nieuwe uitdaging
Bouwens denkt dat Van Egmond op zoek is naar een nieuwe uitdaging. “Wanneer je ergens begint, kom je constant nieuwe leermomenten tegen, en daar is ze volgens mij heel gretig naar. Toen ze begon als ceo bij AH, was dat waarschijnlijk een enorme uitdaging voor haar. Iedereen hield haar in de gaten om te zien hoe ze dat zou aanpakken als eerste vrouwelijke ceo, en dat heeft ze ontzettend goed gedaan. Maar nu is ze denk ik toe aan wat nieuws. Ze heeft een enorm marktaandeel, dus het wordt echt de procentjes proberen te verbeteren.”
De samenwerking met Van Egmond ervaarde de ondernemer als heel fijn. “Ze was heel helder en duidelijk. Ik heb altijd het koele en correcte van haar bewonderingswaardig gevonden. Ik vind heel knap hoe ze het doen bij Albert Heijn. Ik leer er nog steeds van. Ik doe zelf veel dingen vanuit passie en gevoel, maar bij AH is het allemaal heel goed doordacht. Er wordt goed gecommuniceerd en samengewerkt. Het is gewoon een goed team. Ik kan eigenlijk alleen positieve dingen verzinnen over Marit. Ook de lastige dingen waar ze ons doorheen heeft getrokken, eindigden uiteindelijk positief.”
Bron: Levensmiddelenkrant