ABCOUDE – De Tabaksspeciaalzaken zijn volgens marktonderzoeker Hiiper de echte winnaars van het verkoopverbod van tabak in supermarkten dat op 1 juli inging. De stijging in het aantal speciaalzaken is niet de enige reden hiervoor. De gemiddelde transactiewaarde in deze winkels steeg ook nog eens met 35%.
Gemak
Ook de gemakswinkels als Cigo, Primera en Bruna hebben goed geprofiteerd van het verbod. Klanten kiezen ook vaak deze winkels als alternatief. Het aantal transacties liep na 1 juli flink op. Er werd door Hiiper een gemiddelde omzetstijging van 40% gemeten ten opzichte van de vorige periode. Dit is een hoger stijging dan normaal in aanloop naar de zomervakanties.
Tankstations
Tankstations profiteren wel, maar in veel mindere mate. Hier merkte het onderzoeksbureau een stijging van 5% ten opzichte van vorige periodes. Dat het hier niet storm loopt, heeft een aantal oorzaken. Ze waren al populair bij reizende klanten voor de aankoop van sigaretten. De meeste tankstations liggen buiten de woonwijken of langs de snelweg, en zijn dus geen logische plek om even naar toe te rijden, tenzij er geen andere verkooppunten in de buurt zijn.
Supermarkten
Supermarkten hebben hun omzet uiteraard zien dalen, als gevolg van het verkoopverbod op tabak. Hiiper ziet hierdoor wel een verschuiving in marktaandeel van diverse ketens. Albert Heijn en Lidl zijn de grote winnaars in marktaandeel. Hert eerder stoppen met de verkoop heeft deze ketens dus een voordeel opgeleverd. Lidl stopte in 2021 in alle filialen met de verkoop van tabak en AH stopte begin dat jaar in de eigen filialen. De onderzoekers verwachtten een stijging van 0,4 procentpunt voor Lidl en 0,6 voor AH. In werkelijkheid viel het marktaandeel voor beide formules nog hoger uit. Volgens Hiiper kan dat betekenen dat rokende supermarktklanten door het verkoopverbod opnieuw keuzes maken voor een supermarkt.
Bron: Out.of.Home Shops / Levensmiddelenkrant