Groot besparingspotentieel door aanbiedingen

NIEUWVEEN – Gezinnen kunnen jaarlijks tot duizend euro besparen als ze op aanbiedingen lopen in Nederlandse supermarkten. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1.200 bezoekers van Yenom.nl in opdracht van Levensmiddelenkrant.

Willem-Paul de Mooij |

Door het invullen van een vragenlijst van Yenom kan de klant uitrekenen hoeveel er bespaard kan worden op de dagelijkse boodschappen uit de supermarkt. Daarbij wordt gevraagd naar de gezinssituatie, welke producten er worden gekocht en bij welke supermarkten men nu boodschappen doet. Daarnaast is het de vraag of de consument bereid is andere supermarkten te bezoeken. Op basis van die antwoorden en de gemiddelde kortingen berekent de test de potentiële besparing. De kortingsbedragen die gebruikt worden voor de berekening zijn gebaseerd op statistische gegevens van de vergelijkingssite over de afgelopen 6 maanden.

Extra supermarkt bezoeken
De resultaten zijn opvallend. Gemiddeld over alle ingevulde testen wordt er per persoon (zowel volwassen als kind) 5,04 euro per week bespaart. Dat is circa 262 euro per jaar, wat bij een gezin van twee volwassenen en twee kinderen uitdraait op ruim 1.000 euro in het jaar. Wat daarbij opvalt is dat bijna 90 procent van het publiek bereid is om één of meerdere supermarkten te bezoeken voor goede aanbiedingen. Bijna de helft zou zelfs naar twee of meer supermarkten gaan. De percentages van bezochte supers komen overeen met de marktgegevens van supermarkten zelf. De deelnemers van de test vormen daarmee dus een representatieve groep van de bevolking. Uit het onderzoek blijkt dat 74 procent van de test door vrouwen is ingevuld. Ook wordt duidelijk dat van het winkelend publiek dat geen extra supermarkt wil bezoeken, 72 procent geen kinderen in het huishouden heeft.

Koopgedrag
Gezinnen met kinderen zijn veelal bereid naar meerdere supers te gaan, hoewel voor mensen met drie of meer kinderen in huis één extra supermarkt genoeg is. Van de groep die twee of meer extra supers wil bezoeken is 18 procent vrouw tussen 31-40 en 23 procent vrouw tussen 41-50. Voor één extra super gelden dezelfde percentages. De test heeft effect gehad, stelt Yenom. Maar liefst 50 procent heeft aangegeven zich meer op aanbiedingen te richten.

Bron:

sanders_enschede_01_small.jpg
sanders_enschede_01_small.jpg