section1_page8_article34_2.jpg

Partnercontent

Frosch is duurzaam in de hele keten

GORINCHEM – Een glimlachende kikker staat klaar om het Nederlandse supermarktschap te veroveren. Hij staat afgebeeld op de ecologische schoonmaakproducten van het Duitse merk Frosch. Sandra Geraedts, group accountmanager bij Melitta Nederland, zal de producten hier in de markt zetten. Samen met Sophie Duchateau, product manager bij fabrikant Werner & Mertz, vertelt ze alles over de missie van Frosch en de plaats van duurzame schoonmaakmiddelen in ons land. “Ieder aspect van onze bedrijfsvoering is onderdeel van onze missie.”

Renée Salome |

Allereerst: waar staat die vrolijke kikker voor? “Kikkers leven alleen in schoon water. Het is daarom een mooi symbool voor onze ecologische schoonmaakproducten”, legt Duchateau uit. Ze vervolgt: “Al meer dan 35 jaar produceert Frosch – dat overigens ook letterlijk ‘kikker’ betekent in het Duits – duurzame schoonmaakmiddelen.
Duurzaamheid zit ook echt in onze hele bedrijfsvoering. Alles wat we doen is erop gericht zo min mogelijk het milieu te belasten.”

Natuurlijke stoffen
Een missie die voor Frosch al jaren een grote plaats inneemt, maar ook voor consumenten steeds belangrijker wordt. Duchateau: “Uit onderzoek* blijkt dat consumenten meer en meer vragen om producten met natuurlijke ingrediënten, met zo min mogelijk agressieve chemicaliën. Producten die biologisch afbreekbaar zijn, geen dierenleed veroorzaken en duurzaam verpakt zijn. Onze schoonmaakproducten sluiten heel mooi aan op die vraag. Dat komt door onze 360°-benadering die onze ecologische voetafdruk op alle fronten wil minimaliseren. Ieder aspect van onze bedrijfsvoering is onderdeel van onze missie.” Neem de formules. Duchateau legt uit dat alle producten van Frosch gemaakt zijn met oppervlakte-actieve stoffen van plantaardige oorsprong – in tegenstelling tot de petroleumbasis die veel reguliere reinigingsmiddelen bevatten. Ze zijn biologisch afbreekbaar en dermatologisch getest. Alle producten zijn vegan en bevatten geen ingrediënten van dierlijke oorsprong.
Dan het productieproces. “Onze schoonmaakmiddelen worden geproduceerd in onze duurzame productiefaciliteit in Mainz, waar we gebruikmaken van 100% groene energie en waar een eigen waterzuiveringsinstallatie staat. Zo bewaken we de waterkwaliteit en biodiversiteit in onze omgeving. Op het dak van ons hoofdkantoor staan meerdere windturbines; samen met zonnepanelen en een warmtepomp zorgen ze zelfs voor meer energie dan we nodig hebben”, vertelt Duchateau.

section1_page8_article34_1.jpg Sandra Geraedts wil ervoor zorgen dat ook Nederlandse consumenten de schoonmaakmiddelen van Frosch gaan omarmen.
"We leggen niet alleen de focus op duurzaamheid, maar ook op gezondheid"

Verpakkingen
“Onze verpakkingen worden sinds 1995 op hetzelfde terrein geproduceerd, hierdoor hebben we jaarlijks 1500 vrachtwagens minder op de weg. Ook dat scheelt weer in onze voetafdruk”, vervolgt Duchateau. De verpakkingen bestaan voor 100 procent uit gerecycled plastic en zijn zelf ook weer recyclebaar. De producten van Frosch worden uitsluitend in transparant plastic verpakt, want hoe minder kleur, hoe beter recyclebaar verpakkingen zijn. Om nog meer plastic te besparen zijn navulverpakkingen ontwikkeld, die binnenkort in de schappen liggen. “We hebben een pouch ontworpen die geheel hergebruikt kan worden. De pouch zelf kan tegelijk met de tuit en dop worden gerecycled – ze zijn van een monomateriaal gemaakt – en ook het label kan worden herwonnen. Je trekt het er zo af, er wordt geen lijm gebruikt. In 2023 gaan de eerste navulverpakkingen de schappen in en we streven ernaar in de komende 5 jaar voor alle producten een recyclebare navulverpakking te hebben. Het levert al met al een plasticbesparing op van 56 tot 77% in vergelijking met het gebruik van een gewone fles”, vertelt Duchateau met trots.

Net zo effectief
Ecologische schoonmaakmiddelen hebben te lijden onder een paar hardnekkige vooroordelen. Ze zouden duur zijn en niet zo goed werken als hun agressievere reguliere soortgenoten. Hoe zit dat? Geraedts: “De duurzame schoonmaakproducten van Frosch zijn niet duurder dan reguliere schoonmaakmiddelen. Bovendien zijn ze net zo effectief of zelfs beter dan klassieke reinigers.” Duchateau vult aan dat ze regelmatig hun producten en die van andere aanbieders testen en laten testen. “Wij krijgen altijd goede resultaten en dat blijkt ook wel uit de certificering. Onze producten hebben het EU Ecolabel. Dat betekent dat we voldoen aan alle eisen die dit label stelt op het gebied van duurzaamheid. Maar om dit label te mogen voeren moet het ook een goede werking hebben, zeker net zo goed als traditionele schoonmaakproducten. Frosch-producten scoren buitengewoon hoog op dit vlak”, aldus de product manager. “We weten, bijvoorbeeld door shopper insights, dat consumenten interesse hebben in ecologische schoonmaakmiddelen. Een volgende stap is dan het creëren van awareness”, voegt Geraedts toe.
Daarnaast beoordeelt Air Label Score huishoudproducten op hun uitstoot binnenshuis en of een product volkomen veilig is in het gebruik. Duchateau: “Veel consumenten verdenken producenten van greenwashing en dat is een groot probleem voor de fabrikanten die zich wel degelijk inzetten om duurzame producten op de markt te brengen.
Iedereen mag ook op zijn product zetten dat het ecologisch is, er is geen wet die dit verbiedt. Daarom is het voor ons belangrijk om door onafhankelijke organisaties te worden beoordeeld, zoals EU Ecolabel en Air Label Score. Deze certificaten geven consumenten de garantie dat wij echt doen wat we beloven en zijn wie we beweren te zijn.”

section1_page8_article34_3.jpg Kikkers leven alleen in schoon water, legt Sophie Duchateau uit. Daarom is het een mooi symbool voor de schoonmaak- middelen van Frosch.
"Vraag naar duurzame schoonmaakmiddelen groeit en blijft groeien"

Beter voor de gezondheid
“Zo leggen we ook niet alleen de focus op duurzaamheid, maar ook op gezondheid. Veel mensen realiseren zich niet waar ze zich aan blootstellen bij het schoonmaken van hun huis. De moleculen uit verschillende schoonmaakmiddelen kunnen samen een gevaar voor je gezondheid opleveren, we noemen dat het cocktaileffect”, gaat Geraedts verder. Ze vertelt dat er vooral veel allergenen zitten in de parfums die aan de middelen worden toegevoegd. Deze zijn er puur omdat de consument daarom vraagt, want ‘schoon’ heeft geen geur. Duchateau legt uit hoe Frosch dit aanpakt. “Onze producten hebben wel een geur, maar die is lichter dan die van traditionele schoonmaakmiddelen en we gebruiken alleen geurstoffen die de risico’s van allergische reacties minimaliseren. Dat kunnen ook synthetische geurstoffen zijn, want sommige natuurlijke geurstoffen hebben ook een nadelig effect, zoals geraniol, limoneen en linalool. Maar zolang consumenten erom vragen voegen wij geur toe.”

Ook de gebruikte conserveermiddelen (zoals phenoxyethanol, méthylisothiazolinone (MIT), chlorométhylisothiazolinon (CMIT) en benzisothiazolinon (BIT), bedoeld om de groei van bacteriën tegen te gaan, zijn zo gekozen dat ze geen gezondheidsschade op kunnen leveren.

Partnership
Werner & Mertz, dat de producten van Frosch produceert, is een partnership aangegaan met Melitta Nederland om de categorie duurzame schoonmaakmiddelen in Nederland een boost te geven. Met dit partnerschap beogen Frosch en Melitta Nederland samen met de retailpartners een triple-win. Frosch krijgt via Melitta een gevestigde distributiepartner op de Nederlandse markt, Melitta kan met de productcategorieën van Frosch zijn duurzame portfolio verder uitbouwen, en de retailpartners kunnen met Frosch een nieuwe duurzame benchmark in het schoonmaakmiddelenschap introduceren en het een boost geven.
“Op basis van resultaten in het buitenland en Nederlandse shopper insights hebben we een keuze gemaakt van verschillende producten uit de hele range van Frosch. De Frosch ruitenreiniger is een bestseller. Deze is in Duitsland getest naast traditionele ruitenreinigers en daar als beste uit gekomen. Het is dus niet alleen net zo effectief als reguliere schoonmaakmiddelen, maar zelfs beter!” vertelt Geraedts. Ze geeft aan dat de eerder genoemde navulverpakkingen vanaf volgend jaar voor dit product al verkrijgbaar zijn.

Geraedts verwacht ook veel van de allesreiniger met azijn, een bestseller in België. “Dit middel heeft een heel natuurlijke azijngeur en is erg veelzijdig. Het heeft een ontkalkende werking en kan zowel verdund als onverdund gebruikt worden in iedere ruimte in huis. Het heeft bovendien de hoogste score gekregen van Air Label Score”, vertelt ze enthousiast.

Benchmark
“De vraag naar duurzame schoonmaakmiddelen groeit en zal blijven groeien. Daarom zien we graag de ecologische schoonmaakmiddelen van Frosch op het schap, naast de reguliere schoonmaakmiddelen in de supermarkt en in de drogisterij. Uiteindelijk is het ons doel om Frosch de benchmark te laten zijn voor duurzame schoonmaakmiddelen in Nederland. Zoals het dat al is in ons omringende landen”, zet de group accountmanager uiteen.
Wat gaat ze precies doen om aandacht voor Frosch te genereren? “We zullen ook in Nederland awareness moeten creëren om onze boodschap over te brengen en mythes te ontkrachten. Dat willen we onder meer doen via certificering en awards, want hier heeft Frosch in het buitenland goede ervaringen mee. Wie kan beter bevestigen dat onze producten een uitstekende werking hebben, goed voor onze gezondheid zijn en duurzaam geproduceerd worden dan onafhankelijke beoordelaars? We zullen de producten daarnaast heel breed ondersteunen, bijvoorbeeld met advertenties in vakbladen en op sociale media. En we hebben een heel pakket aan activaties en promoties beschikbaar voor retailers, dat we in overleg kunnen opstarten,” besluit Geraedts.

* Who Cares? Who Does? 2022: Europanel, Kantar, GfK

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.