WADDINXVEEN - In de wereld van zoetwaren is er één bedrijf dat synoniem is aan seizoensnoep: Concorp, het oer-Hollandse familiebedrijf met fabrieken in Jirnsum en Waddinxveen. Marjan van Dongen is als seizoen- en conceptsmanager verantwoordelijk voor de sales en productontwikkeling van het seizoenportfolio.
“Naast Autodrop en Oldtimers zijn wij natuurlijk ook dé producent van de nostalgische zachte, zoete schuimpjes. Geliefd tijdens Pasen, Sinterklaas en Kerstmis”, vertelt Van Dongen trots. “Schuimpjes zijn al jaren onze nummer één qua seizoenartikel, maar er is veel meer dan dat. We weten én zien hoe belangrijk seizoenitems zijn voor onze klanten. Zo’n 3,5% van het totale jaarvolume in units binnen snoep komt al uit seizoen. Dan heb je als marktleider ook een verantwoordelijkheid om te blijven innoveren op het seizoenportfolio. Daarom gaan we daar de komende jaren flink op door ontwikkelen. En dat vind ik geweldig, want persoonlijk vind ik seizoenitems echt ‘de krentjes uit het schap’", lacht ze.
Onderbuikgevoel
De aanpak bij de ontwikkeling van nieuwe producten is veelzijdig en doordacht, aldus Van Dongen. Het is gebaseerd op een combinatie van marktdata, zestig jaar markten shopperkennis, de ervaring van Van Dongen met product- en conceptontwikkeling en het directe contact met de klanten en consumenten. “Daarnaast vertrouw ik op mijn onderbuikgevoel, creativiteit en de inspiratie die ik opdoe in andere branches. Samen met ons NPD-team toetsen we de technische haalbaarheid van ideeën en sparren we over smaakontwikkelingen.” Deze veelzijdige mix aan disciplines stelt Concorp in staat om producten te creëren die perfect passen bij elk seizoen en aansluiting vinden in de markt. Daarnaast speelt impuls een grote rol in de verkoop van zoetwaren. Goede plaatsing van deze producten in de supermarkt is beslist bepalend voor hun succes.
Ontwikkelingen op de wereldmarkt spelen uiteraard ook een rol in de categorie. De cacaocrisis maakt dat er een verschuiving richting snoep plaatsvindt. “Nu deze crisis langer aanhoudt, zie je dat veel retailers meer ruimte bieden aan snoep op de seizoendisplays. Belangrijke pijlers uit onze categorievisie zijn indulgence en betaalbaarheid. Daardoor zijn wij nu een serieuze partij om de ruimte die daar ontstaat te vullen met aantrekkelijke items.”
Lees verder onder de foto ↓
Veranderingen
De zoetwarenindustrie is voortdurend in beweging. Van Dongen signaleert verschillende trends. “We zien al een tijd een groeiende vraag naar producten die aansluiten bij leefstijlovertuigingen en dieetbeperkingen (vegan, halal, glutenvrij etc., red.). Maar we zien in onderzoeken ook dat áls we willen snoepen, we vooral ook écht even willen genieten. Snoepen mag dus, maar wel met mate. Zo zien consumenten dat ook. Snoepen kan simpelweg dienen als ons kleine ‘rebelse’ momentje in het dagelijks leven gevuld met ‘moetjes’ en ‘zoals-het heurt’.”
Smaakontwikkelingen waren jarenlang een typisch regionale tendens. Ook daarin ziet Van Dongen een beweging ontstaan. “Invloeden vanuit het buitenland door wereldwijde kanalen als TikTok en Instagram zijn onmiskenbaar”, zegt ze. “Andere trends zijn het eten van extreme smaken; heet, extreem zuur of snoepjes met een sensorisch effect. Die doen het goed onder jongeren. Video’s daarover worden soms miljoenen keren bekeken. Trends volgen is essentieel om relevant te blijven, en tegelijk hoeven we de trends niet klakkeloos te volgen. Sommige zijn te vluchtig of sluiten niet aan bij onze kernwaarden. Het is het snijpunt vinden van onze jarenlange expertise, pionieren, lef hebben en commercieel inzicht.”
Nieuwe feestdagen
Van Dongen is enthousiast over ‘haar’ werkveld. Dat veld bestond traditiegetrouw uit Sinterklaas, Kerstmis en Pasen. “We zien een toename in Halloween en Sint-Maarten viering. Die feesten krijgen een belangrijkere rol en dat zien we terug in de categorie. Tijdens de week van Halloween en Sint-Maarten komt zo’n 20% van de omzet uit het uitdeelsegment. Dat is echt een significant aandeel.” In het bijzonder bij seizoenartikelen wordt de aankoop beïnvloed door de associatie met positieve herinneringen en emoties. “Het is aan ons om smaakverwachtingen te bevestigen of zelfs te overtreffen. Dat brengt succes voor de lange termijn. Onze schuimpjes symboliseren dat perfect.” Kortom, bij Concorp weten ze traditie en innovatie naadloos te combineren met marktkennis, een scherp oog voor trends en een diep begrip van consumentengedrag. Dat maakt elke dag tot een feestje!
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.