DELFT- Refresco, SCA, Unilever en de transporteurs GVT, Cornelissen Transport en Zandbergen Transport hebben de handen ineengeslagen om het aantal ‘lege’ kilometers aan te pakken. De bundeling van de goederenstromen, is volgens de partijen ‘revolutionair’.
Steeds meer bedrijven overwegen zo’n samenwerking met het oog op een efficiëntere supply chain, maar toch blijkt dat het niet eenvoudig is dit realiseren. Dit komt omdat het bundelen van goederenstromen afhankelijk is van openheid, vertrouwen en flexibiliteit. Refresco, Unilever, SCA en de transporteurs is het ondanks dat wel gelukt. In de pilot Samen Minder Leeg hebben ze een toegankelijk, neutraal en praktisch platform ontwikkeld voor logistiek dienstverleners, melden ze maandag.
Prijsdruk
“Deze aanpak werkt, ten eerste omdat de logistiek dienstverlener zelf in control is”, verklaart Liane Philipsen, european sales director Mainfreight/Wim Bosman. “Ook is er weinig uitwisseling van data nodig, in ieder geval geen commerciële informatie, wat voorkomt dat er prijsdruk ontstaat. Het is geen dure technische oplossing, maar direct praktisch toepasbaar. Voor verladers verandert er niets als de uitvoerende partijen anders werken; tijdige en betrouwbare belevering is gegarandeerd. Voor ons als logistiek dienstverlener biedt dit platform grote voordelen. Samenwerking zorgt voor betere binding met de klant, een hogere service, een beter rendement en een betere CO2-prestatie.”
Platform
Met een grote groep logistieke dienstverleners wordt het platform nu verder ontwikkeld. Ook zullen opdrachtgevers betrokken worden om verdere innovatie in de logistieke keten bespreekbaar en uitvoerbaar te maken. Naar verwachting kan dit leiden tot 20 miljoen minder transport kilometers per jaar in 2020.
Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops