AMSTERDAM – Met de feestdagen in aantocht vraagt chocolademerk Tony’s Chocolonely aandacht voor het onrecht in de cacaohandel. Met de wildplakactie Strooi Goed vraagt het Nederlanders mee te doen met de strijd tegen dit onrecht.
Want als er dan wordt gestrooid, doe het dan met chocolade waar de cacaoboeren ook van meeprofiteren, zegt de chocofabrikant. Naast de Tony’s letterrepen kan dat ook met de chocoladeletters van Tony’s Open Chain’s missiepartners Delicata, Hema en Jumbo.
Met een nationale wildplakcampagne, twee murals in Amsterdam, displays in de supermarkten en een grote online campagne vraagt Tony’s aandacht voor de misstanden. Op diverse plaatsen in Amsterdam, Utrecht, Den haag en Rotterdam worden posters met daarop echte Tony’s letterrepen geplakt. Voorbijgangers worden zo een handje extra geholpen met het ‘goed strooien”.
Lees verder onder de foto ↓
Volgens Tony’s is er nog veel onrecht in de cacaohandel. Boeren worden nog op grote schaal uitgebuit en krijgen te weinig betaald voor hun producten. Voor de cacao die via Tony’s Open Chain wordt ingekocht, wordt een betere prijs voor de boer betaald. Daarnaast werken er meer dan anderhalf miljoen kinderen op de cacaoplantages en is de productie voor een derde verantwoordelijk voor grootschalige ontbossing in West-Afrika. Oorzaak hiervoor is de armoede.
Met Tony’s Open Chain en de 19 missiepartners probeert Tony’s een einde te maken aan deze misstanden. Er wordt voor een langere termijn een hogere prijs betaald voor traceerbare bonen. De klimaatbestendigheid en productiviteit worden ondersteund om de boeren een leefbaar inkomen te laten verdienen.
Bron: Levensmiddelenkrant