2140990.jpg

De Vegetarische Slager gaat naar Vivera

ROTTERDAM – Unilever doet De Vegetarische Slager over aan producent van plantaardige producten Vivera. De verkoop past in het beleid van Unilever om merken die niet in het portfolio meer passen, van de hand te doen. Unilever nam het bedrijf in 2018 over van oprichter Jaap Korteweg.

Redactie |

De gekoelde en bevroren producten van De Vegetarische Slager vragen om een aparte toeleveringsketen en inkoopmodel, waardoor ze niet makkelijk zijn in te passen in het portfolio van Unilever Foods. De afwijkende technologie en R&D-capaciteit verschillen aanzienlijk van wat er bij de andere Unilever-bedrijven gewoon is. Door deze verschillen is verkoop van het merk de beste optie, zowel voor Unilever als De Vegetarische Slager, schrijft Unilever.

Toewijding
Willem van Weede, ceo Vivera: “De indrukwekkende en niet aflatende toewijding van de mensen van De Vegetarische Slager hebben de visie van Jaap Korteweg op ongekende schaal en 'niets opofferend' tot leven gebracht. Vivera is trots om zich te verenigen met zulke gelijkgestemde gelovers en experts van plantaardige producten, met dezelfde grote ambitie naar een betere en veel meer plantaardige voedselketen. We kijken ernaar uit om samen deze belangrijke transitie te versnellen, gebruikmakend van de complementaire competenties van onze beide bedrijven.”

Rutger Rozendaal, ceo van De Vegetarische Slager, denkt daar hetzelfde over. “We zijn erg blij dat De Vegetarische Slager gaat samenwerken met Vivera, omdat we zo onze krachten kunnen bundelen en nog meer waarde kunnen leveren aan onze partners en onze consumenten”, aldus Rozendaal.

Groei
Het is niet zo dat het bedrijf wordt verkocht vanwege slechte of tegenvallende resultaten. Heiko Schipper, President Unilever Foods, zegt daarover: “Sinds de overname heeft De Vegetarische Slager een aanzienlijke groei gerealiseerd en veel bijzondere producten gelanceerd. De creatieve, impactvolle communicatiecampagnes hebben echte liefde voor het merk gekweekt bij de consument. Deze inspanningen hebben niet alleen het succes van het merk gestimuleerd, maar ook de toewijding van Unilever aan plantaardige voeding en baanbrekende innovatie versterkt.”

Reactie
Levensmiddelenkrant heeft Vivera ook nog gesproken over de overname van De Vegetarische Slager. "We zijn er superblij mee, omdat we hiermee twee hele mooie bedrijven samenvoegen tot één groot geheel", aldus Karin Lowik, marketing director bij Vivera. "Het zijn twee bedrijven die elkaar heel goed aanvullen. Op deze manier kunnen we nog meer impact maken."

Of ze al plannen hebben voor de toekomst? "Voorlopig blijven we nog als twee aparte bedrijven opereren. We hebben deze samenwerking opgezocht omdat we heel veel mogelijkheden zien voor de toekomst, waarin we elkaar kunnen versterken. We denken dat beide merken heel goed naast elkaar kunnen blijven bestaan. De Vegetarische Slager is bijvoorbeeld veel sterker in foodservice, in het QSR-kanaal. Daar zijn wij veel kleiner. En daarnaast is de doelgroep en de positionering van beide bedrijven ook anders. We vullen elkaar mooi aan en kunnen veel halen uit het feit dat we straks een grotere schaal hebben met elkaar. We willen de merkidentiteit van de Vegetarische Slager zeker behouden. We vinden het een heel mooi merk", meent Lowik.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops