windmill-413047_1920.jpg

Fabrikanten

Drankenfabrikanten werken samen voor hernieuwbare energie

NIEUWKOOP – Negen grote spelers in de wereldwijde (fris)drankenindustrie hebben de handen ineen geslagen om invoering van hernieuwbare energie te versnellen. Het programma met de naam REfresh Alliance wordt aangevoerd door Enel X, een van de leidende bedrijven als het gaat om elektrificatie.

Redactie |

Het programma gaat de bedrijven koppelen aan energie-leveranciers en zal ondersteuning bieden aan hernieuwbare energie transacties. Daarnaast is er speciaal leerplatform om deelnemers voor te bereiden op de invoering van hernieuwbare energie. Voor de meeste (fris)drankfabrikanten wordt de meeste CO₂-uitstoot veroorzaaktdoor toeleveranciers, soms tot wel 90%. REfresh heeft al contact gehad met meer dan 300 leveranciers om hun deelname in het programma te bespreken, omdat het programma ook hun invoering wil ondersteunen.

Noodzaak
Ralf Peters, chief procurement officer van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) en voorzitter van de Coca-Cola Cross Enterprise Procurement Group (CEPG), zei: “We erkennen al lang de noodzaak van samenwerking binnen de sector om de meeste impact te hebben en om de overgang binnen onze toeleveringsketens te versnellen”, zegt Ralf Peters, chief procurement officer van Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) en voorzitter van de Coca-Cola Cross Enterprise Procurement Group (CEPG). “Vanuit mijn ervaring in het hele Coca-Cola-systeem weet ik dat het ondersteunen van onze toeleveringspartners een belangrijk onderdeel is van onze duurzaamheidsactie- en dat het aanmoedigen van hen om over te stappen op hernieuwbare energiebronnen een van de meest impactvolle dingen is die we kunnen doen om hun bedrijven koolstofvrij te maken en hetzelfde te doen in onze bedrijven.”

Hervé Le Faou, chief procurement officer van Heineken: “Scope 3 emissies zijn een van de grootste uitdagingen voor de industrie om onze Net Zero ambities waar te maken. We moeten samenwerken om gebieden in onze toeleveringsketens te identificeren waar we onze middelen kunnen bundelen om deze overgang voor onze leveranciers te versnellen. We kijken ernaar uit om met andere drankenproducenten samen te werken om dit te bereiken en de decarbonisatie van onze industrie te versnellen.”

Klimaatcrisis
Jane Liang, chief procurement officer van Diageo: “De klimaatcrisis is het meest urgente probleem van onze tijd en de overgang naar Net Zero wordt steeds belangrijker. Er is echter, maar zoveel dat we als individuele bedrijven kunnen doen. De REfresh Alliance zal collectieve actie binnen de industrie stimuleren om de invoering van hernieuwbare energie te versnellen. We roepen alle bedrijven en leveranciers binnen de sector op om zich bij ons aan te sluiten en de sector te ondersteunen bij de overgang naar Net Zero.”

Naast Enel X maken Bacardi, Carlsberg Group, Constellation Brands, Diageo, Heineken, Molson Coors Beverage Company, Pernod Ricard, The Coca-Cola Company en Whyte & Mackay onderdeel uit van de samenwerking. Andere bedrijven in de branche worden opgeroepen zich aan te sluiten. Samenwerkingen tussen bedrijven zijn aan strenge regels gebonden en de deelnemers hebben daarover afspraken gemaakt die voldoen aan de huidige wet- en regelgeving als het gaat om mededinging.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops