DEN HAAG – Er gaat nog steeds veel mis met de kassabonnen van supermarkten. Na eerst de grote drie, AH, Jumbo en Plus, onder de loep te hebben genomen, zijn bij de Consumentenbond nu de regionale supermarkten aan de beurt.
En met regionaal bedoelt de bond supermarktketens die geen landelijke dekking hebben. De Consumentenbond deed in februari en maart steekproeven bij Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama, Poiesz en Vomar. Bij elke supermarkt werden 25 aanbiedingen gekocht en werden de prijzen op de kassabon vergeleken met de prijzen die waren aangegeven in de winkels. Gemiddeld constateerde de bond drie fouten. Daarbij was een enkele meevaller voor de klant, maar in de meeste gevallen was de prijs aan de kassa hoger dan de prijs in de winkel.
Aanbiedingen
Net als bij de eerdere controles bij de grote drie, keek de bond vooral naar aanbiedingen op kopstellingen en in reclamebakken. Bij Hoogvliet werden de meeste fouten geconstateerd met 22%. Poiesz scoorde het kleinste aantal fouten met 9%. Supermarktketen Hoogvliet beloofde meteen met de foute kassabonnen aan de slag te gaan door processen aan te scherpen. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “We hopen dat andere supermarkten dit voorbeeld volgen. Onze oproep is helder: zorg dat kassabonnen foutloos zijn.”
Aldi en Lidl werden in een eerder onderzoek meegenomen. Daar constateerde de Consumentenbond weinig fouten.
Lees hier onze eerdere berichtgeving over de kassabonnen.
Bron: Levensmiddelenkrant