Door de zin ‘Bio, onbespoten schil’ onder het product weer te geven, klikt bijna een derde van de online Jumbo-klanten (28%) op een biologisch product. Vervolgens koopt 10% ook biologisch, zo blijkt uit de resultaten van vier online nudges in de webshop van Jumbo die afgelopen jaar plaatsvonden in samenwerking met Bionext, ketenorganisatie van de biologische sector.
Ook door de inzet van online banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische opties en biologische zoeksuggesties wist Jumbo de keuze voor biologisch te stimuleren.
Blijven aanprijzen
De supermarktgigant heeft als doelstelling om in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkoop van aardappelen, groenten en fruit van biologische teelt te laten zijn. “We zien het positieve effect van de nudges en zullen daarom ‘biologisch’ regelmatig blijven aanprijzen via de zoekbalk. Ook blijven we regelmatig het inspiratielijstje op de homepage vertonen. Daarnaast verkennen we hoe we de USP’s op productkaartjes voor een breder assortiment kunnen toepassen. Zo kunnen we biologische producten meer zichtbaarheid geven en een duurzame keuze blijvend stimuleren,” zegt Ton van den Hoek, manager AGF bij Jumbo.
Nudges
Eén op de vijf consumenten (18%) klikt vaker een biologisch product aan, door biologische suggesties weer te geven in de zoekbalk (zoeksuggesties). Tijdens de inzet van deze nudges klikten online-klanten vaker een biologisch product aan en werden er significant vaker biologische producten aan het winkelwagentje toegevoegd. Banners zorgen met name voor meer zichtbaarheid, maar leiden niet direct tot een hogere verkoop. Het blijkt dat 10% van online-klanten die de zin ‘Bio, onbespoten schil’ te zien kregen, vervolgens voor biologisch kozen.
De nudges kwamen tot stand als onderdeel van de consumentencampagne ‘De mooiste boodschap is bio uit Europa’ (2024), een initiatief van Bionext, ketenorganisatie voor de biologische landbouw en voeding.
Bron; Levensmiddelnkrant