Chiquita.jpg

Duurzaamheidsrapport Chiquita laat vastberadenheid zien

BEMMEL - Chiquita belicht haar inspanningen voor klimaatverandering, tegengaan van voedselverspilling en verbetering van gemeenschappen wereldwijd, in het duurzaamheidsrapport voor 2024-2025. De duurzaamheidsstrategie van de bananengigant is gestoeld op drie kernpijlers. Het is de 'The Behind the Blue Sticker'-strategie, zoals Peter Stedman, sustainability director bij Chiquita hem noemt.

Redactie |

De eerste pijler, ‘De Farmer’s Code’ staat voor duurzame landbouwpraktijken die hogere opbrengsten leveren, efficiënter zijn en biodiversiteit respecteren, met eerlijke lonen voor werknemers. ‘Being a Good Neighbor’ legt de focus op het verbeteren van gemeenschappen door biodiversiteitsprojecten uit te breiden en te investeren in onderwijs en infrastructuur. Met de laatste pijler ‘For the Greater Good, neemt Chiquita stappen in de strijd tegen klimaatverandering, het verminderen van voedselverspilling en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor de bananenindustrie.

Carbon Reduction Program 
Met name de laatste pijler krijgt veel aandacht. Chiquita wil de CO₂-uitstoot tegen 2030 met 30% verminderen door de emissies in de hele toeleveringsketen te verlagen, met verbeterde energie-efficiëntie in landbouw, transport en verpakking, door middel van 30by30 Carbon Reduction Program. Daarnaast introduceerde Chiquita nieuwe landgebruikstrategieën, ter vermindering van de uitstoot op boerderijen. Chiquita zegt op schema te liggen met de doelstelling voor 2030.

Yelloway One-initiatief
In het rapport staat ook de introductie van de Yellow One bananenprototype, een initiatief van Chiquita en innovatiepartner Yelloway, die weerstand moeten bieden tegen bedreigende ziektes (Tropical Race 4 (TR4) en Black Sigatoka) van de bananenproducties. De nieuwe soort stelt Chiquita in de gelegenheid om de toekomst van de bananenteelt veilig te stellen in de strijd tegen klimaatverandering en gewasziekten.

Afvalreductie
Chiquita mag zich ook voorloper in afvalreductie noemen, met minder dan 1,5% verspilde bananen, het rijpen, het transport en de distributie. Afgekeurde bananen worden bijvoorbeeld gebruikt door The Banana Factory in Nederland, waardoor de voedselverspilling wordt teruggebracht.

Grote stappen
Stedman zegt: "Duurzaamheid staat centraal in alles wat we bij Chiquita doen. Ons rapport laat zien dat we al grote stappen hebben gezet om de CO₂-uitstoot en voedselverspilling te verminderen, maar we blijven ambitieuze doelen stellen voor de toekomst. Deze verwezenlijkingen zijn het resultaat van onze inzet voor transparantie en verantwoord ondernemen in elke schakel van onze toeleveringsketen. We blijven focussen op échte veranderingen, zodat onze initiatieven het welzijn van onze gemeenschappen, werknemers en het milieu ondersteunen.” 

Grote uitdagingen
De wereldwijde landbouw staat voor grote uitdagingen, van klimaatverandering tot sociale onrust. Toch blijft Chiquita vastberaden om deze aan te pakken”, aldus Carlos López Flores, voorzitter van Chiquita. “We investeren in het decarboniseren van onze productie, het behouden van biodiversiteit en het promoten van bananen als onderdeel van een koolstofarm dieet. Bovenal blijft de gezondheid en het welzijn van onze mensen en gemeenschappen onze hoogste prioriteit. Hun succes is onlosmakelijk verbonden met dat van ons.” 

Bron: Levensmiddelenkrant/ Out.of.Home Shops