AMSTERDAM - Loyaliteitsprogramma's van retailers zijn populair onder het Nederlands winkelend publiek. Consumenten gaan wel steeds slimmer om met die programma’s. Dat blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed.
Iets minder dan een kwart van de Nederlanders meldt zich aan bij een loyaliteitsprogramma voor een coupon of korting, maar schrijft zich daarna meteen weer uit. En dat is precies niet waarvoor die programma’s zijn opgezet. Retailers hopen juist dat klanten aangemeld blijven om ze op die manier aan zich te binden met meer acties en kortingen.
Exclusief
Gelukkig doet een groot deel van de Nederlanders wel langer mee. Vier op de tien consumenten verwacht dan ook exclusieve voordelen voor leden. En juist daarvoor melden ze zich aan bij meerdere programma’s om zo de kortingen en voordelen te maximaliseren. Bijna de helft is ingeschreven bij een tot vijf winkels. Een kwart bij zes tot tien winkels en vijftien procent zelfs bij elf tot vijfentwintig loyaliteitsprogramma’s.
Een op de tien consumenten probeert nog meer actievoordeel te krijgen door actief mee te doen aan doorverwijzingsprogramma’s waarbij ze familie en vrienden aanbevelen in ruil voor korting of een andere beloning. Toch is bijna een op de zeven consumenten lid van geen enkel loyaliteitsprogramma omdat ze het niet aantrekkelijk vinden.
Persoonlijke informatie
De programma’s hebben een specifiek doel en dat is persoonlijke informatie van klanten in handen krijgen waarmee dan gericht aan marketing gedaan kan worden. Een kwart van de consumenten geeft aan het liefst zo min mogelijk persoonlijke informatie te delen vanuit privacyoverwegingen. Een kwart is bereid een e-mailadres, huisadres of telefoonnummer te delen met een webwinkel als ze daarmee lid kunnen worden van een loyaliteitsprogramma en aanbiedingen per e-mail, sms of per post kunnen ontvangen.
Ewout van Rossum, EMEA retail director bij Lightspeed: “Loyaliteitsprogramma’s zijn niet langer alleen een middel om klanten te behouden; ze zijn een strategisch hulpmiddel geworden dat consumenten in hun voordeel gebruiken, en actief op zoek gaan naar de beste deals en exclusieve voordelen. Succesvolle loyaliteitsprogramma's richten zich daarom op personalisatie, beleving en transparantie. Dit omvat gepersonaliseerde aanbiedingen, gamification en exclusieve voordelen. Het is belangrijk dat retailers open communiceren over data en waardevolle beloningen bieden. Zo bouw je duurzame en oprechte klantloyaliteit.”
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops