AMSTERDAM – In het vierde kwartaal van 2024 lieten veel supermarktketens een groei zien in marktaandeel, van alle supers niet groeiden verloor Jumbo het meest. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2023 leed de keten uit Veghel een behoorlijk verlies.
Databureau Hiiper zette voor het berekenen van de indexen de cijfers van het vierde kwartaal van 2024 af tegen de cijfers van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Die periode is de index 100, om een vergelijking te kunnen maken.
Profiteren
De vergelijking laat bij de discounters Aldi en Lidl een plus zien met een respectievelijk index 110 en index 108. Bij Aldi kwam dat door meer klanten en een hogere besteding per klant. Bij Lidl was dat voornamelijk een hogere besteding per klant. De formules Dirk (index 108), Nettorama (index 108) en Vomar (index 103), die ook prijs georiënteerd zijn, zaten ook in de plus. Albert Heijn (index 104) wist eveneens te profiteren van de tegenvallende resultaten van Jumbo, die niet verder kwam dan een index van 93.
Op dezelfde manier zag Hiiper een flinke daling in het aantal transacties, dat grotendeels veroorzaakt werd door het wegvallen van de tabaksverkoop. De inflatie en de daarmee gepaard gaande prijsverhogingen zorgen dat de omzet gelijk blijft. De gemiddelde besteding ging wel omhoog naar € 23,79, mede door het wegvallen van de meestal kleinere tabaktransacties.
Kerst
In de feestmaand zag Hiiper een daling in de totale marktomzet. Consumenten hebben volgens het bureau beduidend minder geld uitgegeven in de supermarkten en zijn ook minder vaak gekomen. Volgens Hiiper is ook hier tabak de boosdoener.
Kijkend naar de kerstperiode is er een verschuiving van de kerstpiek van week 51 naar week 52. Op maandag en dinsdag zijn er inkopen gedaan door de consumenten in de supermarkten. De dagen voor kerst is er een verschuiving te zien van de discounters naar de servicesupermarkten.
Zowel AH als Jumbo scoorden in de laatste dagen voor kerst met het hoogste marktaandeel in de afgelopen 52 weken, hoewel die van Jumbo lager was dat de kerstpiek in 2023.
Knap
Joep Smeets, managing director Hiiper stelt: “De winst van Albert Heijn afgelopen kwartaal, met wederom een sterke kerst, is knap te noemen. Zeker omdat het verder vooral de prijs georiënteerde formules zijn die winnend het jaar afsluiten. De hogere prijzen voor boodschappen hebben daarmee een duidelijke impact gehad op de kerstboodschappen. Een duidelijk signaal van de consument. Als dat zelfs al voor het kerstdiner geldt, dan ben ik benieuwd naar de ontwikkelingen dit jaar.”
Bron: Levensmiddelenkrant