Ik zal een van de weinige in Nederland zijn, maar ik heb nog nooit in een supermarkt gewerkt. Gelukkig ken ik de branche inmiddels goed, al komt dat door mijn ervaring bij Levensmiddelenkrant. Die hele supermarktwereld sprak mij als puber niet aan, om daar mijn eigen geld te verdienen.
Toch is de supermarkt voor velen het begin van hun carrière. Zo ook voor de Spar-ondernemers van Spar Wijk aan Zee, Vera Siersema en Michael Schot. Zij brachten uren door in de supermarkt en dat is precies de plek waar de vonk oversloeg tussen de twee. Ze waren helemaal ondersteboven van elkaar én de retailbranche. Recent openden zij hun eerste Spar-winkel. En zo is het verhaal bij meerdere ondernemers gegaan: vanuit een bijbaantje doorgroeien naar het ondernemerschap óf, zoals Yannick Verbiest, de winkel van je ouders overnemen.
We spreken in deze uitgave met zowel de ondernemers uit Wijk aan Zee, als met Plus-ondernemer Verbiest. Dit soort verhalen vind ik stiekem het leukst om te lezen. Je merkt in de gesprekken met ondernemers dat zij echt hun droom najagen en vol enthousiasme hierover praten. Dat is denk ik ook precies de kracht van ondernemen: doen wat je leuk vindt en alles eruit halen wat erin zit. Deze ondernemers laten dat echt zien en daardoor is de gunfactor ook hoog. Ik kan mij goed voorstellen dat zij lokaal heel goed en warm worden ontvangen.
Niet alleen op ondernemersniveau zie je dat onderscheidend vermogen de kracht van ondernemen is. Datzelfde geldt voor het verhaal van Coca-Cola, dat ARTD’s op de markt heeft gebracht in samenwerking met spiritmerken. Bij Coca-Cola wordt dit ook omschreven als ondernemen binnen een groot bedrijf. Dat is – wat mij betreft – een goede manier om nieuwe producten en segmenten te leren kennen en aanboren. En ik ben er van overtuigd dat een goed product óf een fantastische winkel valt of staat met goed ondernemerschap.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.