We hebben er op Levensmiddelenkrant.nl al het nodige over geschreven: de koek is op voor de ceo’s van Jumbo, Spar en Lidl. Ton van Veen, John van der Ent en Marcel Oosterwijk hebben alle drie in de laatste week van januari hun aftreden bekendgemaakt.
We kunnen er lang of kort over zijn: het is voor de supermarktformules jammer dat deze mannen afscheid nemen. Maar soms is het ook goed om een frisse wind door het bedrijf te laten gaan met een nieuwe topman. In deze editie zetten we nog kort de reacties voor je op een rij van retaildeskundige Erik Hemmes en sector banker Retail bij ING Dirk Mulder.
En dat de koek op is voor Van Veen, Van der Ent en Oosterwijk past eigenlijk wel goed in deze editie van Levensmiddelenkrant, want we focussen ons op zoetigheid. Snoep, chocolade, koek en alle andere lekkernij. De eerste maand van 2025 is voorbij, dus ik kan mij goed voorstellen dat een groot deel van Nederland de goede voornemens al heeft laten vallen óf de decemberkilo’s eraf heeft gekregen. Het is leuk om in deze special te zien hoe ondernemers en experts, zoals een neuromarketeer en de branchevereniging, allemaal hetzelfde denken over de zoete productgroepen. Snoepen mag, maar met mate. Zo ervaren ook mijn collega’s Kim en Rosanne die de interviews voor deze specials hebben afgenomen. Leuk om te zien hoe er binnen dit thema veelal hetzelfde wordt gedacht. En dan te bedenken dat er tal van onderzoeken zijn waaruit blijkt dat mensen écht gezondere keuzes willen maken. Ammehoela, een koekje bij de koffie, snoepje in de auto of een stuk taart omdat het lekker is: het hoort erbij. En ja, met mate...
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.