In de discussie over de energietransitie naar duurzaam vervoer in de levensmiddelensector ontbreekt de inkoper van transport. Steeds meer verladers willen elektrisch vervoeren om hun CO2-uitstoot te verminderen. Heb je als inkoper de kennis in huis om samen met de transporteurs duurzaam transport tot een succes te maken?
Eind vorig jaar was ik bij een congres over duurzaam transport. Tijdens het congres zei een van de verladers nu 2,5 keer hogere tarieven te betalen voor transport, vanwege de 2,5 keer hogere kosten van een elektrische vrachtwagen en laadinfrastructuur. Dit leidde tot een boeiende discussie over de opbouw van de transportkosten, de tarieven, marktwerking en de toekomst van het inkopen van transport.
Hoewel vraag en aanbod de transporttarieven bepalen in onze ‘vrije markt’, moet je als transportinkoper veel meer weten over de opbouw van de kosten van elektrisch vervoer en de investeringen die ermee gepaard gaan. Ook de voordelen voor de transporteur, zoals HBE-eenheden, subsidies, terugsluisregelingen en dergelijke, moeten worden meegewogen. De kosten tussen diesel en elektrisch liggen niet zo ver uit elkaar, zeker geen factor 2,5.
Begrip van de opbouw van kosten is essentieel om samen met de transporteur te overleggen over duurzaam transport; hoe meer, hoe efficiënter, hoe beter. Daarnaast kunnen beide partijen samen nadenken over de inzet van alternatieve modaliteiten (zoals watertransport), regionale hubs, optimale laadlocaties en het bundelen van vrachten met andere verladers. Soms is het noodzakelijk om afscheid te nemen van een vertrouwde transporteur, aangezien niet iedere transporteur de energietransitie zal overleven.
Bij dieselvrachtwagens hoefde de inkoper alleen maar de transporteurs tegen elkaar uit te spelen. Maar de inkoop van elektrisch transport is allesbehalve een straight rebuy of zelfs een modified rebuy. Dit is een nieuwe taak voor de inkoper en het inkoopteam. Heb je daarvoor de kennis in huis?
Bij elektrisch wegtransport is er een totaal ander en ongelijk speelveld. Ik zie kansen voor een cursus ‘inkoop van zeroemissietransport voor verladers’ voor de levensmiddelensector. En waar blijft de NEA-index voor elektrisch vervoer?
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.